'י"ג שנים בקן' - תוכנית הלימודים

עמוד:776

'י"ג שנים בקן' - תוכנית הלימודים בשנת תרצ"ח פירסמה מחלקת התרבות של השיל טון ( א . רמבה ) את ה'תוכנית ללימוד מיקצועות התרבות בבית '' ר' בחוברת 'י"ג שנים בקן . ' שלוש עשרה השנים שבקן הן השנים 22-10 לחיי הבית"רי , ובתוכנית המפורטת באה לכלל המחשה פשרה נאותה בין הרצוי לבין המצוי בתנאים המיוחדים שלבית"ר . אף תוכנית זו ניתנה לביצוע במידה זו או זו רק בקננים , שבהם לפחות המדריכים סמוכים אצל העברית או האידיש - שבהן נכתבו רובם המכריע של הספרים בנספח הביבליוגראפי העשיר למדי . 1635 בחוברת הלוואי לתוכנית הובא דיון קצר , אבל מגובש ומרמז , על המיתודיקה בהוראה המיקצועית , כדרך המיתודיקה המוצעת לפרחי מורים בסימינארים . ממנה ניתן למדריך הצעיר לעמוד על מטרת הלימוד של המיקצוע ועל ההשקפה המרכזית ביחס למהותו של אותו מיקצוע , ועל השיטה הנאותה להצליח בהוראתו , תוך קורילאציה עם מיקצועות אחרים , ועל סמך עבודה בספרי עזר מתאימים . העיון בחוברת עשוי להפתיע את האיש מבחוץ , הן ביחס להיקפה של התוכנית והן ביחס לעומקה , והן ביחס לשיט תיותה . תוכנית הלימודים פותחת בהוראת תולדות ישראל , שבהן שורשה של תנועת התחייה . הוראת המיקצוע הזה — וכך אף האחרים - אינה יבשה , וכרוכה פחות בפרטים ויותר ברעיונות , באנאלוגיות , ובמסקנות המתבקשות מאליהן לגבי ההווה . 1634 ובדומה ביחס להוראת התנ '' ך , שיצריך להיות אחד הצירים המרכזיים , שסביבם מסתובב החינוך הבית"רי . ' כאן הוזכר , שתלמידים שלא למדו את החומש יעברו על 'סיפורי החומש' לרפאל גוטמאן , וכאן הוזכרו פרקים מן התנ '' ך הטעונים קריאה בתוך השיעור , ומהם הטעונים הסברה מיוחדת . התוכנית הדגישה את החשיבות שבדיון על הנביאים ( התוכחה שלהם , אהבתם לעם ולארץ , רעיונות הגאולה הלאומית , ( ודנה במיוחד בישעיהו , ירמיהו , יחזקאל . מקום מיוחד ניתן לתהילים ולמגילת איכה . פרקים אחרים נתנו הדרכה יעילה להוראת הלשון העברית , ידיעת ארץ ישראל ( מטרה פורמאלית , חינוכית , לאומית , מסורתית היסטורית , אסתיטית , ( ומאמר קצר על לימוד הזימרה . התוכנית גופא פירטה את סעיפי העבודה התרבותית לפי גיל החברים , לאורך י"ג שנות חביתת בבית '' ר : שנה א ( בני — ( 10 אלפא ביתא של בית"ר ; חגימ ומועדים בישראל ; עברית . שנה ב ( בני - ( 11 גיבורים לאומיים ; תגליות ואמצאות ; עברית . שנה ג ( בני - ( 12 תנ"ך ( נביאים ראשונים ) ; קיצור דברי ימי ישראל בארץ ישראל ; ידיעת ארץ ישראל ; עברית . בתוכנית לשלוש השנים הנ"ל מקום מיוחד לפעולות בצופיות ובספורט , לימודי הטבע , ומלאכת יד . שנה ד ( בני — ( 13 דברי ימי ישראל בגולה עד לימי חיבת ציון ; פרקי גבורה ביישוב העברי עד להצהרת באלפור ; נושאים בית"ריים ; עברית ( ביא ליק , טשרניחובסקי , יעקב כהן , יהודה הלוי , ( הרצל , ז'בוטינסקי . שנה ה ( בני - ( 14 תורת הציונות ( דיון היסטורי יסודי עד לתקופת הרצל ) < תנ"ך ( נביאים אחרונים ; ( נושאים בית"ריים ; עברית ( מיכ '' ל , ביאליק , טשרניחובסקי , כהן , אורי צבי גרינברג , ז'בוטינסקי . ( שנה ו ( בני - ( 15 תורת הציונות ( מהרצל ועד באלפור ) ; שיחרור עמים ; נושאים בית"ריים ; די מוגראפיה ישראלית ; עברית ( הנ"ל ועוד : פרישמאן ושניאור . ( בתוכנית לשלוש השנים הנ"ל עבודה בצופיות ובספורט ( לרבות טופוגראפית , קליעה , מדעי הטבע , מלאכות , מסעות ואימוני סבילות . ( שנה ז ( בני - ( 16 תולדות הציונות ( עד הזמן האחרון ) ; ידיעת ארץ ישראל החדשה ; נושאים בית"ריים ; מילחמות שיחרור עמים ; נושאים אקטואליים . שנה ח ( בני - ( 17 דרכו של הריביזיוניסם בציונות ; ( 1633 הרשימות הביבליוגראפיות כוללות את הסיפרות , שהי חה מקובלת על כלל הסתדרויות הנוער הציוני , םיפרות שלא הוכנה במיוחד לצורכי הנוער דווקא , ונוספה טליה הםיפרות שנכתבה בידי ז'בוטינסקי , קלוזנר , שכטמאן , ואח ריס ממורי ביתיר . הרשימה הביבליוגראפית כוללת כ 200 ספה והיא השלמה לרשימות הביבליוגראפיות שהובאו בבו למינים 'מקרא . ' ביתיר לא הספיקה להכין לעצמה ספרי לימוד שיטתיים שלה , בתוכניתו של ראש ביתיר . ( 1634 'הגנת השם ולא קידוש השם' ( א"צ גרינברג ;( 'אין משיחי שקר . יש משיחים שלא עלה בידיהם להגשים את געגועיהם ואחרי כן התייאשו , ' 'כיבוש הארץ ... לא בנסים ... לא ברוח ולא ב'הבלגה" ו הקבלות של גיבורים , תון קריאה ביצירות סופרים ומשוררים ; שילוב בחינוך מסורתי , באהבת ספר התורה ובאהבת השבת . ניכר שדיר ש"ב / אלדד / הוא שתרם את התרומה העיקרית בהכנת 'המיתודיקה' ללימוד ההיסטוריה וכן החניה

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר