שיר העילוי של אורי צבי גרינברג

עמוד:766

שיר העילוי של אורי צבי גרינברג אורי צבי גרינברג פירסם שיר לזיכרו של ה'עולה ברינה לתלייה' בעברית ותרגמו בעצמו לאידיש , בעיתון ' מאמענט' בווארשה ( 1939 . 6 . 16 ) ו שלמה בן יו סף ךמות בךיון ופצצה בידו המופיע בהר ובצבעי הל ןשת / r / של העלם הזה ; בצבעי ה ? . ןשת ראו את שלמה בךיוסף : עולה ברנה לתל ; ה , שהפכה לו ללנה . אך ב ? רות חבריו לו בוי קןבר בןפר בגליל העלם ובטמנם את ^ בור סמפך ^ ת בביר , ח ^ בו an ei qn כי הוא מת ? כל מת $ ולא תעל בלהב המרד ךמות זו אל הדיר . אכן מת ככל מת הוא בשביל חיק אמו בווהלין ובשביל חיק האשה שיכלה לשאת פרי-עלומיו ; אבל הוא הולך בהרים , אני רואהו הולך — הזעם ' הנעלה הזה בכל הוד דמדומיו . אני ךאיתיו יורד מני עץ התל ; ה בחצר עכו ןייצא את העיר : ןשליט שמלא שליחות בה בטקודת מלכו העברי . אני ךאיתיו עומד לקןבוךת 1 בשרו שאין עוד אלהות בה . אני רואהו הולך בהרים ומחפש מרעיו . י הוא שליט בהר ש ? ם , הוא שומר הר הב ? ת , הוא שר גלעד וגלן , לם ארנון ותבור וכךןול . הוא ימצא T : מרעיו : T ?? : והם ?• אז - T יכירוהו בצבעי הקשת " י מזהר . T : \ ו ילנן באויר : ? התפ > ןןעות אביב בא לפוגאם אחרי שלג . 3 ל ? ה יאמר : מרד . הסליחות לבבות . ו ) ם מק 5 ת . : והם " יהיו : מעטים - : : ויראו ?• : רבבות : T רהב - ים T והר T I געש . — אצל אדום ואצל ערב וב 7 גדת הסנבלטים מה ? כת — בנ 1 * חם , T בלבם T ? 1 הקפצן , I T : I- - כי ? אבדה T : T מידם TT כל T תכנית . ? : T שה ; ה כה מוצק לחקןם , רך כחלב הנר בטפטוף . ךמות בךיין יפצצה בידו , יא ^ ו ו כלם , דורך ע ? ' ת . הוא רד בשלגי הדוךמון וטובל את רגלו בים סוף . ' ירושלים דגולה ומעטרת ובצבעי הקשת ! ( לבוב , ח' טבת תרצ"ט ) עם בשורת המרד . ' ... ואלה חילופי הדברים : — ' "נתלית , בן יקר , / הכאב קודח - / '' ... ! "לא , אבא , אין דבר / , דם אחי רותח . '" ... 1 לימים נתפרסם והושר ברבים שירו האחר של סקולסקי על ראש פינה , שיר סנטימנטאלי על שירת הטבע לבן יוסף , ועל 'קול דממה דקה ירעד : / "אין כובשים את ראש הסלע / - אם אין קבר במורד . ' " ! אחר העלאתו לגרדום של בן יוסף קיבל מישקל חדש , מישקל של דם טהור , שירו הנבואי של אורי צבי גרינברג , השיר שבו סיים את 'ספר הקיטרוג והאמונה , ' וזה סיום השיר המסיים : אני שומע הרבה יללות באוזני . אני רואה הרוגים וטבוחים ובערות . אני רואה בתי כלא עבים , תליות — בירושלים , ביפו , בעכו — - ופני סיקריקין יהודים נדונים למיתה . אני רואה איך הללו הולכים לתלייה ושחרית ירושלים בשעוות פניהם . ואני רואה כבר סיעת אווירוני במתוג על פני הר הביית חגה ביום חג . אני רואה המוני חוגגים , עת יורים אל נחל קדרון אלפי יריות , כמיספר שני הענות . אני רואה הר הבית כסיני בוער ורוכב שותת אש בחצוצרה מחצצר , ודגל דויד - במיגדלו של דויד . על שירתו של אורי צבי נתחנך שלמה בן יוסף ואותה ספג לתוך דמו . אין ספק , שמשאו של אורי צבי על ה'הולכים לתלייה' חי בהכרתו של בן יוסף ומילא את כל לבו עד תום ועד . רגעו האחרון . שלמה בן יוסף , ראשון להרוגי מלכות בארץ ישראל מאז מאות בשנים , האציל על עצמו במותו המפואר , והאציל על כל תנועת השיחרור הציונית . כמו בימי רבי עקיבא וחבריו ראוי לומר : 'הרוגי מלכות אין כל ברייה יכולה לעמוד במחיצתן' ( בבא בתרא י ב . ( זו היתה ההרגשה הכללית ביישוב היהודי בארץ ישראל ובתפוצות גולה . מצד אחר היה בהריגת מלכות ראשונה משום ביטוי מובהק ומופגן לתמורה הגמורה במדיניות הבריטית כלפי עתיד היישוב היהודי , אלא שדבר זה . דווקא לא היו מוכנים להבין מנהיגים והמונים במחנה הציוני .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר