ויכוח גלוי

עמוד:717

בארצות אחדות , אלא שאין לדרוש הליכה ל'הכשרה' משאין עלייה . שיבר טען , שאין מקדישים תשומת לב מספקת להגברת המילחמה נגד ההתבוללות האדו מה . יוני צ'מאן , שקיבל את הערכתו של כץ על הגיוס ועל מצבו , דחה את מסקנותיו על הפסקת הגיוס , משום שלאחר ההפסקה לא תהא עוד אפשרות בכלל לחדשו . הפסקה בגיוס דומה - לדבריו — להצעה המוצעת לאדם חולה שיפסיק מלנשום , ומשמעה חי סולו לנצח . 'נקודותינו בגליל , בעיר העתיקה ובנחלת יצחק , ייתפסו על ידי השמאל למטרות תעמולה שלו , ואפשר סתם לשם חלוציות . אומנם לא רצו ללכת לשם , אבל לתפוס את מקומות הבית"רים - אדרבא . ומי ייצור לנו אחרי ההפסקה גליל חדש , הרי יהודה חדשים י . ' יוניצ'מאן נמנע מוויכוחים יתירים בנושא זה , שהוא כולו אכסיומה , ושלעולם יימצאו כמה עשרות משוגעים לדבר , שאף בתנאים הגרועים ביותר ברעב ובחוסר כל , ישמרו על הנקודות ועל הרעיון . יוניצ'מאן דיבר על התנגדותו של פייבל לצורת הגיוס , לא לרעיונו , והדגיש שצדק פייבל בראייתו את מטרת בית"ר והגיוס ב'חישול נשמת החייל ' , אלא שחישול זה משמעו , קודם כל : ויתור על אינטרסים פרטיים , חיים פרטיים ואורח חיים פרטי , והליכה לשירות בלי תנאים : 'בית ספרנו צריך להימצא במקום שבו יצטרך הבית"רי להגשים את התורה שלמד . לפיכך , לא בפתח תקווה , עיר המונה עשרת אלפים יהודים , אלא במשמר הירדן המוקפת ערבים , והמונה רק 14 גברים ... אלא בירושלים העתיקה ... אלא בנחלת יצחק , ולפיכך צדק הנציב / ערי ז'בוטינסקי , / שפיזר את הפלוגות שלא היה להן ערך אסטראטגי 150 — 120 ... הנמצאים בגיוס שומרים על רעיון נפלא , מראים בחייהם שהרעיון יוכל להתגשם ' . יוניצ'מאן נשא את רעיון הגיוס עד תום : 'יש לי הרושם , שלעתים שוכחת בית"ר , שעיקר חינוכה וסיבת תקומתה היה הלגיון . צריכים אנו להשיב העטרה ליושנה : לשרת את רעיון הגדוד בגולה ובארץ ... להשתייך לבית"ר עד יום המוות או עד יום הבגידה . ולפיכך ... לא רק שירות לשנתיים , אלא גיוס עולמי לרעיון הלגיון ולשירות ההגנה . אציע לפני הכינוס העולמי לקבל את העקרון , שאחר שנתיים של שירות נשאר כל בית"רי במצב של גיוס מתמיד . אחר שירותו של המגוייס תתחשב בית"ר עם נטיותיו , כישרונו ומיקצועו בשעת סידורו האישי , ויהי כעובד בביניין בתל אביב , או חבר מושבה בי ת"רית בהרי הגליל , כמורה בחיפה או חוצב אבנים בנחלת יצחק , מנהל רכבת בירושלים או רופא במשמר הירדן , פקיד המיפלגה או שרוקן בתיאטרון - בכול מקום ובכול שעה , מלבד עבודתו במיקצועו הפרטי , משרת כל יחיד למען הגנת ארצו ועמו , בהיותו עומד תמיד לרשות הנהלת בית"ר ... כל זה תלוי בעצמאותה של בית"ר / ר"ל ביחס לאצ"ל . / לא למען האינטרסים שלה , אלא למען האינטרסים של הציונות הגדולה קיים המושג "בית"רי נולדתי ובית"רי אמות , " וזה משמעו , שהאבטונומיה המליאה של בית"ר מוכ רחה להיות מוקמת מחדש על ידי הכינוס העולמי של בית"ר , כיוון שזהו הכרח היסטורי , זהו צו היסטורי ' . ילין הציע להסדיר את היחסים עם אצ"ל על יסוד קואופיראציה . צ ' י כ א נ ו ב ס ק י דרש שינוי ראדי קאלי : 'חדלנו להיות תנועת נוער חיה שיש לה אידיאלים ונהפכנו להסתדרות בעלת מוסדות ' . כץ סיכם את הוויכוח וציין את המועצה כמוצלחת : ' באנו אליה בלי תקוות מוגזמות , היות שידענו שאין אפשרות לפעול גדולות כשמתכנסים בצלה ובאווירה של ועידה מדינית / של הצ"ח ' . / שיבח את רמת הוויכוח , שממנו ניתן ללמוד על גישות חדשות , רעיונות מעניינים על הגיוס , אם כי לא נתגלתה עדיין נקודת המוצא . ביחס לביטחון הלאומי [ אצ"ל ] נתן , לדעתו , הוויכוח 'נקודות אחיזה ממשיות ' , ולפי הרושם שקיבל היתה 'דעת הרוב המוחלט לטובת פיתיון " מוניסטי . ' " לבגין , שטען שיש והאינטרס האידיאי של תנועה סותר את האינטרס שלה בתור הסתדרות , השיב ש'אידיאה אינה יכולה לחיות כנשמה ערטילאית , ושמיסגרת אירגונית של תנועה היא הקליפה הקרואה לשמור על טהרתו ושלימותו של ה"תוך" כלומר על האינטרס האידיאי שלה ' . כן הודיע על ההסכם הזמני שנתקבל 'בין הצדדים המעוניינים' ( בית"ר ואצ"ל , ( והביע תקוותו שיימנעו סיכסוכים להבא . 1531 כץ חיווה דעתו , שאין טעם להעביר מייד ( 1531 משהחל לפתח פעולת אימונים מוגברת , נתחייב אצ"ל המחודש ביתר תיאום עם בית"ר , ובייחוד עם פלוגות הגיוס . ד"ר יוניצ'מאן תבע להבטיח את הסדר הבית"רי והמישענת בפלוגות , ועם זאת להבטיח שלא יוצאו אנשים מן הפלוגות ללא בירור מוקדם , כדי שלא ייפגע משקן . ראש בית"ר כתב ( 1937 , 11 . 30 ) לד"ר אלטמאן על תקוותו , שפיתרון ראדיקאלי בשאלה שעורר יוניצ'מאן יוכל להימצא ' בזמן הוועידה והפגישות בפראג ' , וביקשו לעשות להשלמה ' בין הצדדים . ' ראש בית"ר דיבר במיכתבו על שני עקרונים : ( 1 בתוקף התנאים הקיימים , לצד השני / לאצ"ל / זכות

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר