מן החזית

עמוד:714

מן החזית יוניצ'מאן הזכיר את פסק דין המוות על השוטר יחזקאל אלטמאן ( עליו להלן , עמ' ( 724—723 ואת מאסרו של הנציב ערי ז'בוטינסקי . דו"חו היה : 'בארץ ישנם בית"רים רבים , ובית"ר חלשה ' . מצב פאראדוקסאלי זה הסביר בכך , שבית"ר ' הסתלקה , מתוך הכרה או בלא הכרה , מתוכנה ומט רתה , והעבירה את הפרירונאטיבות שלה להסתדרות אחרת , מאוד קרובה לנו , דם מדמנו ובשר מבשרנו [ רמז לאצ"ל , [ המשמשת אותה המטרה , אבל הסתדרות אחרת . ' היה זה תהליך של שנים אחדות והתפתח בהדרגה : הבית"רים הנאמנים ולעתים רבות . המנהלים — לא הבחינו לאן דרכם מובילה . 'נדמה היה להם , שהם מסרו להסתדרות השנייה לא את הבית '' רי כולו ולא את זמנו כולו , אלא חלק ממנו , אבל חלק זה הוא נשמתו . ' ההסתדרות שקיבלה את נשמת הבית"רי , קיבלה במרוצת הימים את הבית '' רי כולו : 'בית"ר איבדה את מיטב אנשיה , את חבריה הבוגרים , ויחד עם זה — את השפעתה ברחוב היהודי ובחיי העם בארץ ישראל . ההגבה המהירה והסוערת של בית"ר מלפנים על כל עוול לאומי , על כל קיפוח זכויותינו מצד הממשלה או כנגד שונאינו מבפנים — הגבה זו נעלמה ואיננה , לא משום שראשי התנועה או בית"רי הארץ שינו השקפותיהם , או הסתלקו מתכסיסי מילחמתם הקודמים ... אלא משום שאין ההנהלה שולטת כיום הזה על הבית"רים בארץ . הם נשמעים עכשיו לפקודת הסתדרות אחרת , שלא רצתה — מנקודת השקפתה מסיבות מוצדקות - שחבריה יבואו ב "יחסים" עם מישטרת הארץ , לא נתנה לחבריה "לצאת הרחובה , " וכול פעילות בית"ר ברחובות נפסקה ' . יוניצ'מאן דיבר על מצבם של הקננים השונים ( בתל אביב אולי 'בית"ר הצעירה' הטובה ביותר בעולם ; בירושלים פעילים הסטודנטים . בירושלים העתיקה העולמית , ברוחה הקולקטיבי העז ובחוסנה הפנימי שאין כדוגמתם בין הסתדרויות נוער עבריות' . - בנושאי המחלקה לתרבות , שריכזה זמנית אף את המחלקה לבית " ר הצעירה ולבית"רייה דיבר רמבה . הוא הזכיר את ה'פוריות' בתחום מחנאות הקייץ והסימינארים , 1529 ואת ההתקדמות בתחום המו"לות הבית"רית 1530 ובתחום עיבוד תוכניות לעבודה התר בותית . ביחס לעיברור עמד רמבה על כך , שבתחום זה נועדו עכשיו לבית"ר תפקידים חשובים , ובייחוד מילחמה כנגד האידישיסם הלוחם בארץ ישראל וכנגד בילבול לשונות זרות בארץ ישראל . כן ציין את ההכרח להקים רשת של בתי ספר עבריים לאומיים . ' הדור הצעיר נמצא , הן בגולה והן בארץ , בידי השמאל המתנכר לערכינו הלאומיים . המילחמה שפתח בה ראש בית"ר בשנת 1911 למען בתי ספר בלשון ההוראה העברית , צריכה להתחדש עכשיו בתוספת רבת ערך : בתי ספר בלשון העברית וברוח הציונות הממלכתית ' . לתכלית זו יתארגנו באירגון המורים הצ ה"ריים והבית"ריים . רמבה העיר בסוף דבריו : 'לעתים נשמעת כאילו תלונה חרישית במחננו , על שבבית"ר , שראשיתה ומקורה הם החינוך הצבאי , מקדישים תשומת לב יותר מדי גדולה לעבודת החינוך התרבותי . יש לברר את הדבר . אין אנו רוצים ומעוניינים כלל וכלל להפוך את קנני בית"ר לאקאדמיות . גם הביל"ויים עצמם , שהיו אקדמאים ברובם , עזבו את ספסל בית הספר , בלכתם לבנות את המולדת . גם אצלנו העבודה התרבותית היא רק אמצעי לחינוך דור לוחם ונאמן . והרי אנו יודעים גם מתוך תולדות תנועות השיחרור הלאומיות , שכול תנועת שיחרור , כזו של הצ'כים , של האירים , ואף של האיטאלקים בידי קאבוה החלה בתחיית השפה הלאומית ובעבודה חינוכית השכלתית . כשעם חי את חייו הנורמאליים על אדמתו , הרי תרבותו הלאומית נוצרת בהכרח מאליה עם החיים . כי מהי תרבות עם ? סיגנון חיים , מסורת , מינהגים . בארץ חופשית קיימים מאליהם כל אותם הגורמים , המהווים את התרבות הלאומית . בתנאינו אנו , כשהכול צריך להיעשות במאמצי אין אנוש , חייבת בית"ר ליטול על שכמה את העול הזה . והיא תתחיל מעצמה היא ' . ( 1528 כץ העלה מחדש את הבעיות 'הקארדינאליות' שעליהן דן במאמרו 'על שלוש בעיות' ' ) מצודה ' , יאנואר . ( 1938 ביחס לגיוס קיבל דברי הסכמה על הניתוח , ודברי התנגדות ביחס למסקנות . המתנגדים להן היו חייבים , לדבריו , להביא הצעה אחרת במקום הצעתו . ( 1529 רמבה השתתף במחנה המרכזי באוסטריה , בביה"ס תסינתיטי למדריכים בפולין , במחנה מנהלים בצ'יכוםלובאקיה . ניהל סימינאריון בבוקובינה ועוד םימינאריון בביסאראביה . ד"ר אייגר השתתף במחנות בצ'יכיה ובאוסטריה . ק . גולד שטיין נשלח לנהל ביוגוסלאביה מחנה מרכזי ( 1530 . ( 1937 , 1936 ) רמבה הזכיר דפוסים : 'מורה דרך לנשר / הקובץ ' השפה והלאום ' , 'אהבת המולדת ' , 'קעמפער און באפרייער' ( חוברת א , ( 'העלדישע פרויעך . וכן ו העיתון המרכזי 'מצודה . ' בולטינים : 'חג ומועד לבית"ר ' , 'אגרון הבית"ריה ' , 'מקרא לבית"ר' ( עלון ביבליוגראפי . ( 'פרקי בית"ר הצעירה לאשר בן אוני , קאתאלוג של םפרי קריאה לבית"ר הצעירה .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר