דאון 'יצהר' בטיסתו

עמוד:688

דאון 'יצהר' בטיס תו רק ביאנואר 937 ו הושלמה העבודה על הדאון הראשון לבית"ר . הדאון הוצג לראווה בתערוכה - ובפתיחתה נאם ד"ר משה שטיינר / שמיר / נאום של ברכה . בניית הדאון עניינה צעירים רבים מבית" ר ומחוצה לה לספורט חדש זה . " גדול — וממושך מדי — היה המאמץ לבנות את הדאון הראשון בארץ ישראל , אבל המאמץ נשא ככ לות הכול פרי . אחר שאישי תעשיית השמן 'יצהר' קיבלו על עצמם לממן ( בסכום ניכר ) את סיום בנייתו של הדאון , שייקרא עליו השם 'יצהר' — לפירסום מיפעלם החדש — נסתיימה המלאכה כולה . הבונים והמסייעים ניצחו ו הדאון נמצא כשר לטיסה ומוצלח ( 1455 ערי דבוטינסקי הירצה טל תעופה ספורטיבית . ( 1936 . 10 . 30 ) פעולה חשובה במיקצוע הימי — בניית ספינת הדיג העברית בראשונה , בידיהם של המהנדסים מאלינוב , מ . פלינר והקצין באייבסקי , ( 1937 ) לא עוררה תשומת לב מיוחדת . היתה זו הספינה 'פיניקית' — דו תורנית ומנועה 10 כוחות סוס . עתיד ביה"ס בסימן שאלה עם התהדקות הקשרים שבין מוסוליני לבין היטלר עלתה עננה פוליטית על שמי הקהילה היהודית באי טאליה . כבר בקייץ 1937 החלו להתעורר ספיקות ביחס לעתידה של ההכשרה הימית הבית"רית באי טאליה . עדיין לא פיקפקו ביחס לעצם המשך קיומו של בית הספר הימי בצ'יביטאווקיה , אלא שלא ניתן לקבוע 'אף לפי ערך את מועד פתיחת המחזור הרביעי . ' הנציבים נתבקשו לרכז אצלם את השאלונים על המועמדים ו'לחכות בסבלנות' . 1452 ודאי אף עיכובים פנימיים גרמו לכך . המחלקה ההגנתית ניתנה להתנהל לאחרונה רק 'במיסגרת מצומצמת מאוד / ואילו עם עליית יחזקאל דיליון , סגן מנהל המחלקה הימית , על ספינה 'שרה' תנוהל 'בחלקה ע '' י מישרד השילטון ... ובחלקה על הספינה ' . לפי ההחלטה בשילטון בית '' ר הוטל על דיליון לעלות בגינואה על סיפון ' שרה' ב , 937 . 7 . 29 ו ולהישאר בספינה במשך חודשים אחדים . 1453 עם היציאה להפלגה הגדולה נתעוררו הקשיים משום שאלת דגלה של הספינה 1 . * 54 למן מאי 1937 ובכול חודשי ההפלגה על הרפתקאותיה לא ניתן להמשיך בלימודים עיוניים . הלימודים העיוניים התחדשו רק בפברואר , 1938 עם גמר המסע של הספינה . ( 1451 עי' קארפי , . 96—80 , Come ... את הסיפור הגדול טל הרפתקאות מסעי 'שרה א' סיפר הלפרן , 'תחיית הימאות העברית ( 1452 . 212—124 ' , שילסון ביתיר , חוזר מחי הגנתית , ( 1453 , 1937 . 7 , 27 , 20 שם , חוזר . 1937 . 7 . 27 , 22 ( 1454 האיטאלקים לא היו מעוניינים במסע הספינה בדגל איטאלקי בארצות ערב ובארץ ישראל . להמרת הדגל הוטלו דרישות קשות . פוסקו , פרופיסור גידו מנדס וד '' ר רופאר ביקשו לקיים את הדגל האיטאלקי בראש הספינה , אפילו במחיר שינויים מכריעים בתוכנית מסעה . טניין דגלה של 'שרה א' נעשה טניין של 'מדיניות גבוהה ' , ורבות היו טרדותיו של הלפרן טד שקיבל את ההיתר . טי' הלפרן , 'תחיית הימאות העברית . 128—124 ' , חדשים בבטן ובמדחף . רק לאחר ששככה הסערה הובאה הספינה לנמל ליבורנו . חוסר הניסיון של הלפרן , ששימש בהכרח מפקד הספינה , ונסיבות ההפלגה גרמו להרפתקאות גדולות , שהיה בהן עד כדי סכנה למפליגים ולספינה . ברם בהפלגה קשה זו נתחשלו עשרות של בחורים לעמוד בעמל העבודה הימית ובסכנותיה . 1451 בטור משמאל למעלה ; הטסת דאון יצהר' ע ? חולות ראשוךלציון . בטור משמאל למטה : טרי דבוטינסקי ( משמאל ) עם אינג' פוהורילה ועם אליעזר יצרן לייד דאון ' יצהר /

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר