עלייה לתל־חי (ח-י אדר תרצ"ז, 1937.2.21-19)

עמוד:628

עלייה לתל חי ( ח-י אדרתרצ "ז , ( 1937 . 2 . 21-19 העלייה לקבר תרומפלדור נועדה להיות ביום ראשון . ליום השבת נקבע כינוס המגוייסים במחולה . משום התפרצות הערבים בטבריה , שבה נפצעה אף חברת בית"ר , נתעכבו כמה מן החברים במקומותיהם במושבות הגליל העליון . ברם הכינוס לא נדחה , ומפקדו יוסף דוקלר ערך את המיסדר שבו השתתפו 300 חבר . במיסדר הוקראו ברכות ראש בית"ר והשילטון . עם הנואמים היו : ערי ז'בוטינסקי וד"ר אריה אלטמאן . בשבת בבוקר הודיעה המישטרה , שנאסרו כל ההופ עות הפומביות וה'התקהלויות ' . הנציב הכין מיבתב לכינוס ( לכול צרה , ( והמיכתב נקרא בנוכחותו : 'יום קשה ומשפיל עבר עלינו כאן . כינוס בית"רי נפסק על ידי המישטרה ומאות בית"רים הוכרחו להתבטל נדונו לעבודת פרך בנור שמש עוד יצחק קלוגר , יצחק מרש ולוארקו אסיא . ( 1312 'חדשות הציונות' — 'ציוניום / . 1937 . 4 . 16 מהומה בטבריה ( 1937 . 2 . 19 ) ביום שישי ( 1937 . 2 . 19 ) בשעת הצהריימ הכינו הערבים בטבריה התנפלות על היהודים עוברי האורח במרכזה של העיר . הערבים רגמו את היהודים באבנים , והיהודים רגמו כנגדם . שיבעה יהודים נפצעו , ושני יהודים נדונו למאסר שנתיים , לפי תורת האיזון המדיני שהגיעה עד לשיפוט הבריטי בארץ ישראל . היה היום יום הפתיחה של העלייה לתל חי ורבים היו הבית"רים שעברו את טבריה בדרכם לצפון . 'קבוצת בית"רים לבושי מדים עברו אותה שעה בדרך לשפת הים . גם הם נרגמו באבנים , ויש לציין שהבית" רים הבליגו . לא ענו לרוגמים והמשיכו את דרכם הלאה' ' ) דבר . ( 1937 . 2 . 21 ' . אלא שההסתה היתה גדולה , ומעברם של הבית"רים שימש אמתלה לתת את הקולר בצווארם : הבית"רים אשמים . זו היתה הודעת הממשלה , שבאה להטיל את האחריות לפרעות על קבוצת בי ת"רים , שעברה את טבריה בדרכה לתל חי . נשיאות הצ"ח בלונדון וועד המורשים בירושלים שיגרו דברי מחאה אל מישרד המושבות ואל הממשלה , וקבעו שהקומוניקאט הממשלתי אינו אלא ההיפך הגמור מן העובדות ( הפרעות בטבריה החלו שעות אחדות קודם למעברן של יחידות בית '' ר , ולא היה כל קשר בדברים . ( בסילוף שבקומוניקאט ראו ניסיון לנצל חי לוקי דעות שביישוב היהודי , בעוד הממשלה — שהה הרה מראש — אחראית לפרעות הערבים , לפיכך תבעו שהממשלה תכחיש את הקומוניקאט שלה . 1312 התגגדות לשילטונות הבריטיים התנגדותו של הנציב לאצ"ל שאינו חופף את בית"ר ואינו צמוד להצ"ח היתה מוחלטת מטעמים מעשיים , ולאו דווקא משום קבלת דין ההבלגה . עם ההתייעצות של ותיקי הצ"ח בווינה ( נובמבר ( 1936 מסר את דעתו המוגדרת בעניין הצורך בהקמתו של אצ"ל עצמאי , באמצעותו של ד"ר לובוצקי / אליאב . / במיכ חב הרשמי ששיגר לאותה התייעצות כתב : 'זמן קשה עבר עלינו , בית"רי ארץ ישראל , קשה לא רק מסיבת מילחמת ההגנה שנלחמנו ושהיתה קשה ומסוכנת . תקופת משבר פנימי ורוחני היתה בשבילנו תקופת המאורעות האחרונים . למרות רצוננו אילצו גם אותנו להבליג . אולם תקופה זאת נגמרה ... אנו רוצים שתדעו , שלמרות הכול נשארה בית"ר ארץ ישראל רעננה ומוכנה לקרב להגשמת חלומותינו ' . עם שיתחרו של ראובן פראנקו / בר חופשי / מן הכלא , אחר ששת חודשים של עבודת פרך במחצבות נור שמש בעוון נאומו בלוויית ישראל חזן , מראשוני קורבנות מאורעות תרצ " ו , ערכה לו הנציבות קבלת פנים , ובה הוטעם עד מה הבעייה המדינית היא היא הבעייה 'של חיים ומוות בשביל העם העברי ' . שם דיבר יוניצ'מאן על בית סוהר גדול יותר : 'הציונות לא עניין של לוקסוס . הנוער מוכרח להתחיל לחשוב על בסיסי מילחמה אחרים מאלה שנקטה בהם הציונות עד כה ... אנו חיים בבית סוהר רוחני והוא ההבלגה . יש להחיש את יציאתנו מבית סוהר זה כל עוד לא מאוחר . אני מאחל לבר חופשי שיזכה לראות עשרות ומאות ממלאי מקומו בבתי הסוהר בפלשתינה , עד אשר הודות ללחץ הפרמאננטי הזה יתגשם רעיון המדינה העברית ' . יוניצ'מאן הפליג שם ואמר : ' צריך לברך כשנכנס בית"רי לבית הסוהר , ולא כשיוצא ממנו ' . יצחק רוזן / בן עמי , / שדיבר שם על בגידת אנשי הסוכנות בציונות של הרצל ובדאגת 'הציו נות העובדת' למאדריד / רמז למתנדבים ההולכים להשתתף במילחמת האזרחים בספרד , / קבע : 'אנו עומדים בפני תקופה מכריעה , בפני מיפנה כביר ... לנוכח מציאות זו לא תהיה לנו תקומה בארץ הזאת , אם לא תקום כאן תנועת נוער לאומית הראויה לשם הזה' . «« ( 1311 'ידיעות הנציבות / . 1936 . 11 . 23 פראנקו ראה 'תופעה לא בריאה , שעורכים קבלת פנים לבית"רי שישב בכלא' ' ) הירדן . ( 1936 . 11 . 13 ' , לכבודו דיברו עוד קצנלנבוגן / קשת / וי"ל שניאורסון ' ) המדינה . ( 1936 . 12 . 8 ' , ממפגיני לוויית חון

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר