עמדת גדוד הגליל

עמוד:626

יעקב , ( 1936 . 10 . 8 ) ושנעדרו ממנה , משום איחור בהודעה , כמה וכמה מן המפקדים . חוזר ההסברה ששיגר ( 1936 . 10 . 14 ) מ"מ מפקד הגדוד ד"ר יוניצ - ' מאן לכול המגוייסים בגליל סיכם את הטיעונים של אנשי הגליל בלשון ברורה בתשובה להאשמות שהאשימו אותם בשיטה של 'מפא"יות' ובסטייה מן הדרך הבית"רית והגיוסית , על פי הכוונה לעסוק בעבודה משקית 'מפא"יית' גרידא . אמנם נתבקש הסבר ממשי לעניין משקיותו של גדוד הגליל , והריהו : 'בית"ר היא הסתדרות חלוצית , צבאית , והגדוד הוא בית ספר צבאי , שבו מכשירים את חבריו לא רק ללחום עם האוייב , אבל גם עם הטבע והתנאים ... ההכשרה ההגנתית יעברו הבית"רים בשורות בית"ר גופא ... הבינונו כי יש צורך לשחרר את חברי הגדוד בסירוגים לכמה חודשים מכול עבודה שהיא , שיוכלו להקדיש את כל הזמן להשתלמות בהכשרה ההגנתית ' . החוזר הסביר את הכוונה לסדר משקי עזר ( גני ירקות , לולים , וכוי ) בכך , שמכוחם יוקטנו הוצאות הכלכלה עד למינימום והכלכלה תהא ' משביעה ובריאה : ' 'גידול הירקות ומכירת ירקות מתוצרת עברית טהורה חושבים אנו לתפקיד חלוצי לאומי ממדריגה ראשונה בגליל , ועל ידי זה נוכל לעזור לפיתוח הירקנות העברית בגליל שנמצאת במצב ירוד מאוד , בעיקר מחוסר יוזמה בשטח זה . אנה נו היינו ראשונים שאחרי 50 שנה , ועוד לפני פרוץ המהומות בארץ , הוצאנו את הירקנים הערביים מכמה מושבות בגליל ... ענף הטאבאק - עם קבלתנו על עצמנו את גידול הטאבאק ... קיבלנו על עצמנו עבודת פרך וריווח מינימאלי , אך ורק כדי להוכיח שגם הפועל העברי יכול וצריך לעבוד בענף החשוב הזה , ואנחנו נהיה הסוללים לעשרות ומאות מישפחות ... חינכנו את האנשים ליחס של כבוד , אחריות והערצה לעבודה , למרות שהגדוד הוא קולקטיבי , והיו חששות מצד מנהלי הגיוס , שהצורה הזאת תביא לידי התפתחות פאראזיטיסמוס ' . ובעניין התיישבות למסיימי הגיוס : 'הכרזנו והתחלנו לטפל בהתיישבות בוגרי / מסיימי / הגיוס . בחרנו במשמר הירדן , מקום אסטראטגי והגנתי חשוב על גבול הארץ , מקום שמשמש למעבר חופשי לעלייה המונית בלתי ליגאלית של ערבים ... מאותה סיבה חדירתנו אחרונה למתולה . בהתאם לרעיונו של ראש בית"ר על דבר עשר שנות כפר , ברצוננו לחנך ולקשר את האנשים לכפר , ולגמור עם המצב שהיה עד עכשיו , שרוב בוגרי הגיוס עזבו לגמרי את הכפר והלכו העירה . וראשית כל הבינונו , שאם רוצים פעולות גיוסיות , ולא רק לפטפט על כינוסים ואסיפות ... מוכרחים ליצור בארץ נקודות יישוביות , שבהן נהיה אנחנו בעלי הבתים היחידים , והתיישבות כזאת היא בהתאם ל תוכנית המדינתית של בית"ר והצ"ח ... בצער ובבושה עדים אנחנו בשנה השישית של קיומנו בגליל לעובדה , ששומרים טובים ומדריכי הגנה טובים הם אלה שהש תלמו בקיבוצי השמאל בגליל העליון ' . ההצעה היא ו ' הקמת נקודה בית"רית , שתשמש למקום השתלמות של שומרים ואחראיים לביטחון של נקודות היישוב בגליל [ כדי ] לשנות את המצב המוזר , שקיבוצי הש מאל מגשימים תוכנית בית"רית טהורה' . 1305 ברי , שחלוצי בית " ר בגליל ראו בבית"ר שלהם חזות הכול , ושבתוכנית היתר שלהם לא פגמו כלל לא ברעיון ולא בתוכנית של בית"ר . הם ביקשו להקים את המנוף לחלוציות של בית"רים מלאחר גיוסם , לתרום תרומה של ממש למשק החקלאי העברי , לעשות לביטחון בדרך ההכשרה הצבאית הבית"רית באירגון בית"רי , לקדם את פיתוחו של הגליל כאיזור עברי . בפעולתם למען הכפר העברי היתה עמדתם תואמת אף את השקפותיו של ראש בית"ר , שהחל חושש לעזיבת הכפר , וזאת כמובן בלא לבנות בינייני אידיאולוגיה על עדיפותו של הכפר . גדוד הגיוס לבית " ר בגליל שימש מנוף רעיוני לבית"ר . ממנו יצאה יוזמה אף בכיוונים של פעולה משקית . שם הוגברה הפעולה למען התוצרת החקלאית העברית , וחוץ מן ההסכם עם 'דובק' ביחס לטאבאק , הגיע יוניצ'מאן להסכם עם חברת 'יצהר' החדשה ביחס למכירת הזיתים ( כל התוצרת במחיר השוק בתוספת . ( 1937 . 1 . 11 - ° / 020 נושא החקלאות העב ( 1305 בחוזר צוין , שגדוד הגליל ( המפא"יי כביכול ) 'הוא היחידי שלא קיבל תקציבים מהמוסדות שלנו למרות שיותר מחמישים אחוז של חברינו עובדים בעבודות חלוציות כי בושיות בעד 7—4 גרוש ליום . הגדוד , שהרוב הגדול של חבוינו אחרי העבודה היום יומית הקשה יוצאים לילה לילה לנקודות השמירה וההגנה , הגדוד שכול חבריו ויתרו על ענייניהם הפרטיים והנוחיות המינימאלית ( חוםר קופת חולים ' , בלי חופשות , מחסור בדירות , בלי רווחים פרטיים , ועוד , ( הגדוד הסובל , החולם והלוחם בעד ההגשמה המליאה של רעיון בית"ר והגיוס מוחה בכול תוקף נגד כל ההאשמות הבלתי מבוססות והבלתי צודקות . בשם הגדוד חננו מכריזים , שנמשיך בדרכנו — דרך החייל והסולל הבית"רי . ' חתומים : יוניצ'מאן , דיקרמאן , םובול , שמוקלארסקי , מאנייביץ , גוט בלאט , בן יצחק , ברמאן , בוברוב , צירולניק .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר