'מכבי' סוטה שמאלה

עמוד:527

' מכבי' סוטה שמאלה מטעמי מעשה , ולא מטעמי עקחן , באה הסתדרות ' מכבי' לכלל התפתלות לא מכובדת בקשר לשיתופה של בית"ר ב'מכבייה' השנייה , ובייחוד בפתיחתה של אותה 'מכבייה' . 988 וטעמי מעשה שהוכחו פועלים פעולתם להשפיע אף על עקרונות . בוועידת 'מכבי' בברנו ( צ'יכוסלובאקיה ) הוכח שמכוח קשרים עם אירגונים ציוניים שמאליים חלה התקרבות ניכרת של נוער 'מכבי' אל הנוסחאות שהיו מקובלות על הנוער ממשיך מסורת 'הפועל הצעיר , ' ובייחוד על 'גורדוניה . ' באמצעות קשרים אלה כאילו נסללו שבילים אל 'חבר הקבוצות , ' ובוודאי נפתחו שערים לקבלתם של סרטיפיקאטים . מכוחן של הקבוצות 'הפרוגרסיביות' מצ'י כוסלובאקיה , גרמאניה וביסאראביה נטתה ועידת ' מכבי' בכיוון לפוליטיסאציה מוגדרת , והכריעה , שה הסתדרות הציונית הישנה היא ההסתדרות הציונית היחידה , כשם שהסתדרות העובדים 'הכללית' היא הסתדרות העובדים r > rvn . n בית"ר , שוויתרה במידה יתירה על פעילות ברוב ענפי הספורט , לטובת 'מכבי' הבלתי מיפלגתית , ואף נהגה שיתוף פעולה סדיר עם 'מכבי' בארצות שונות , ובארץ ישראל עמדה עם חברי 'מכבי' באותן שורות של ( 987 'הדת' ' ) מאמענט 1935 . 7 . 19 , ' , 'הירדן / . ( 1935 . 8 . 2 שס דיבר בהתחדשות ההכרה הדתית ברוסיה הסובייטית - , בעמי דת הכנסייה הקאתולית ב'רייך השלישי ' של היטלר : 'רק הכנסייה הקאתולית בלבד נלחמת עדיין לעקרון הישן , שחשוב לא המוצא , חשובה הנשמה והאמונה , ' בעמידת הרב קוק במישפט הידוע , ואין אלה דברים שבמיקרה בתקופה 'שמר שה לציניות הערומה של הכוח הברוטאלי לתפוס מקום על יד הכותל המיזרחי ' . 'מכול הגורמים הרוחניים שבהיסטוריה העו למית היתה תמיד הדת הגורס החזק ביותר . ' מאמר של חוס נפש כתב א . בךחורין על הרב קוק ' ) שומר מצפון ישראל , ' חירדך , . ( 1935 . 9 . 9 בעיתונות בית"ר נעשה הנושא 'הדתי' רךביית . שמעון גוטספלד ( שב '' ס ) כתב על 'תפיסת עוים לאומית על יסוד הדת' ' ) מצודה ' , דצמבר ' ( 1935 'הדת היש ראלית אינה מתנגדת לתרבות האמיתית , תרבות של חיים שלימים ואושר החיים . מתנגדת היא רק לתרבות מזוייפת , צווחנית , אשר בהפקרא ניחא לה . הדת היא תחייה , דרך מהפיכה , געגועים לגאולה עם אמונה חזקה בגאולה . זוהי תורתנו הקדושה וזוהי הרומאנטיקה שלנו . בין שיעבוד מצריים לגאולה ניתנה התורה . בין שיעבוד אדום לגאולה השלישית — החייאת התורה על ידי החייאת האומה . ' ( 988 עי' 'ספר בית"ר ' , ב , . 437—436 נוער בית" רי דתי ייסוד הצ '' ח נתן תנופה חדשה להתארגנותם של חברים דתיים , ובכללם צעירים בגיל הבית"רים , בהס תדרויות המסונפות להצ"ח . כבר מימי מישפט סטאב סקי נתקרבו אל מחנה ז'בוטינסקי ציונים מן הדתיים , שראו עיקר גדול בפעולה מדינית עצמאית , ומהם שביקשו לייחד להם מיסגרת אירגונית נפרדת , למנוע טישטוש דמותם הרוחנית . בירושלים - מקום מישפטו של סטאבסקי - הוחש במיוחד הצורך בהתארגנות כגון זו , ולתקופת זמן קצרה קם גוף שקרא לעצמו ' הבית"ר החרדי' . 985 החרדים 'הצה"ריים' הקימו בתל אביב את הסתדחתם שלהם 'ברית ישורון' . ( 1934 . 10 . 15 ) בפולין נודעה פעולת התארגנות מקבילה , שהתקדמה בקצב נמרץ למדי . בהקדם עלה הצורך לנהל את הפעולה בהיקף ארצי , ואף הוקמה מזכירות ארצית במועצה של פעילים שנתכנסה בווארשה . מלאחר פטירתו של הרב הראשי אי"ה קוק , ועם ייסוד הצ"ח , גברה הפעולה האירגונית בקרב החרדים . האווירה היתה נוחה לכך הן מצד 'הדתיים , ' והן מצד ' המדיניים' שלא הגדירו עצמם מבחינת יחסם הישיר לפעילות דתית . ז'בוטינסקי שב וחזר לדון בנושא הדת והציונות דיות של הערכה עמוקה למסורות , ולזכויות הרוחניות וההיסטוריות של אמונת העברים , במגמה לפתוח בריביזיה , שתמנע את 'סילוק האלוהים' אחר שסולק 'שילטון הכמורה' ( נאומו בקונגרס הייסוד של הצ"רו . ( מאמריו היו בבחינת חדשה במחנה שלו וב ציבוריות היהודית בכללה . ( 984 דיליון , 'מצודה , ' דצמבר . 1935 דיליון הביע את רעיוג הקונקריטיסאציה של מהות בית"ר בהקמתה של 'ארץ ביתיר בתורת דוגמא של בית ספר וחברה על בסיס של סוציאליסט חניכי ותרבות ומוסר ; 'ליצור בתוך גלותנו , שאין לה גבול גיאונראפי ופסיכולוגי ... נקודה בצורה אחת , אשר בה נהיה אנו בעלי הביית , ובה נוכל לכוון את חיינו לפי טעמנו וצרכינו . ' ( 985 'חדשות היום ' ( במקום 'הירדן . 1934 . 7 . 23 , ( ' ל'ברית ישורון' בארץ ישראל נצטרפו אישים פעילים ונכבדים ( הרבנים אלטשולר , פרנקל , שיינברג , ר ישראל חבס — עורך ה " סוד . ' כן נצטרף אליהם משה סגל , מוותיקי בית"ר , טלימיס היה ראש ל'ברית החשמונאים . ( ' ( 986 'הירדן . 1935 . 2 . 20 , ' פרשנותו של יחזקאל דיליון - לעשות את הבית"רי ' איש המסירות השלימה , ' שהרי 'בית"ר צריכה במי נימוס זמן להספיק מאכסימום של מיפעלים . כל המיפ עלים האלה מכוונים לכיוון אחד : ארץ ישראל בתור מדינה עברית . לשם כך צריך כל בית"רי ובית"רי להוות בית"ר כולה בתוך נפשו' . 984

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר