בפתח הספר השני של הכרך השני

עמוד:505

שבמירוץ לקראת יתר פעילות ויתר הישגים במ אבק למען מדינת ישראל לא נמצאה תמיד לשון אחידה ומשותפת בין הזרוע הצבאית של בית"ר — האצ"ל — לבין המחנה העיקרי , החינוכי בבית" ר . בתקופה זו נקרע ראש בית"ר בין תפקידיו שלא היה להם שיעור - במאבק מכריע כלפי חוץ , ובמאבק לא פחות מכריע כלפי פנים — בתחומי המדיניות ובתחומי המעשה . בתקופה זו ביקש ז'בוטינסקי להעלות שוב את הציונות לרמת נושא וגורם בין לאומי , ברוח תורת הרצל , ולעורר ביהדות נכונות ופעילות למיפנה קובע בדרך של איבאקואציה גדולה מן הגולה הדוויה אל מדינה יהודית של אמת וממש . לבית"ר גופא מסוגל היה לתת רק חלק קטן מזמנו ואונו , ברם בית"ר יותר מחלקים אחרים בתנועה כולה הוסיפה לקבל את השראתה מתחו — מדבריו שבכתב ושבעל פה , שאמרם לעם כולו , ומהם שאמרם לבית"ר במיוחד , בכינוסיה ובמועדוניה . בתקופה זו שימשו בשילטון בית"ר בתפקידים המרכזיים ותיקי בית"ר מדור ראשון , רפאל רוזוב , בן משק בית בית"ר , ירמיהו הלפרן , איש תרבות הגוף והתעוזה , אייזיק רמבה , איש החינוך והרוח , ועמם מרדכי כץ , המזכיר הכללי ( למן , ( 1936 שבנסיבות הזמן נטל על עצמו אחריות ויוזמה בכול ענייני האירגון בבית"ר , תוכנית עבודתה , תיאום יחסיה עם אצ"ל , וניהול מיפעל ההעפלה . אהרן צבי פרופס , ראשון לבית"ר , שמר על גחל תה של בית"ר הראשונה - הן בפולין והן ברומניה , ונועד להעביר את תחום פעולתו האירגונית אל מעבר לים , ולהקים באמריקה את מחנה בית"ר על רמה ובממדים שיהלמו את צורכי הזמן ההיסטורי . יציאתו של פרופס לאמריקה נדחתה משום קשיים פורמאליים וחומריים , ובי נתיים פרצה מלחמת העולם השנייה . משום פריצתה של המלחמה במופתע — קודם למצופה בחודשים הרבה , אף לדעת הפסימיס טים - לא הספיקה בית"ר לערוך בסניפיה חילוף מישמרות ולקדם את בני 'הדור השני' לקראת התפקידים המרכזיים . מנתם בגין , שקיבל את הפיקוד על הסניף הגדול , על בית"ר פולין ( אביב , ( 1939 הספיק במשך חודשים אחדים רק להת חיל בתוכניות ובצעדים לקראת פיתוחה של בית"ר אקטיבית ושותפת מליאה במילחמה למען ארץ ישראל עברית- סיכויים גדולים נפתחו לבית" ר הצבאית המעפילה , ועמה לאצ"ל , בעזרתם של שילטונות מדינת פולין , אלא שנשארו הסיכויים מעל ביום האחד בספטמבר 1939 הארור . המילחמה האיומה לעולם היתה שואה גדולה לעם ישראל , שנגזר דינו , בלא שהספיק תוקפם של ניסיונותיו הרוחניים המוסריים של ראש בית"ר לעוררו בעוד זמן נגד כניעה פאטאלית לגורל . כבר צילצלה השעה השתים עשרה , כשראש בית"ר עדיין ציפה ועורר לניסיון אחרון של חישול העם לקראת מילחמתו . בסמוך לפירסום הספר הלבן-השחור ( מאי ( 1939 חזר ודיבר ראש בית"ר אל העם בעיר וארשה , ושוב ערך את חשבון עמו עולמו , חשבון האמת שקירב את קצו וקיפד את חוט חייו . אותו חשבון נפש חרג מחשבון נפש אישי , והריהו במידה רבה אף חשבונה של בית"ר שלו בערב המילחמה : 'הזהר הזהרתיכם בעניין השעטנז , בעניין החינוך , בעניין בניית הבתים , ההבלגה ... בקול רם קראתי אליכם על פירושו האמיתי של "בית לאומי , " על מדינה , על רוב , ובכול השנים רדף אותי כקללה אותו זימזום משפתי יהודים י "הצדק היה עמו . " הוא , האדם , היה תמיד עבד לעם ישראל , לא היו לו חיים אחרים ; הוא ביקש את האמת והורה את דרך האמת . ועם ישראל מוסיף ללכת בדרכיו הישנות — ופושט את הרגל' ' ) נאומים , 1940 — 1927 , ' עמ ' . ( 344 אף אחר עשרות בשנים ראויים דבריו של ראש בית"ר להיחתם בחותם האמת , וראוי להדגיש , שאילו נסתייעו הדברים , ותורת בית"ר וראש בית"ר היתה מקובלת אף למעשה כתורת ההתראה האחרונה , היה שונה גורל ישראל בגולה לעת המילחמה ולאחריה , והיתה

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר