ג. למה אין אנו רוצים בגולה

עמוד:24

לעצם הענין : אפשר , שמערכת הנפשי תלויה בגיזעו אפשיר , שהיא תלויה בתולדותיו של כל עם יועם 1 הדבר אינו חשוב עכשו בשבילנו — חשובה דק העובדה , שהפסיכיקה היא שיונה אצל קיבוצים אתניים ( עממיים ) שונים . יחד עם זה אין אני עומד על הדעה , שאצל כל הקיבוצים שונה ד . יא ? מערכת הנפש : יתכן שיתברר , שאצל הצידונים והאצטקים היתה משיום מה פסיכיקה דומה לגמרי . אבל אני חושב , שאיו כל ספק בדבר , שישנם בעולם קיבוצים אתניים , המחוננים במנגנון נפשי מיוחד במינו ומקורי מאד ! על קיבוצים כאלה אומרים האגשים , שהם הוגים באופן מיוחד , או מתרשמים באופן מיוחד , או מגיבים באופן מיוחד . אני חושב , שאין כל ספק בדבר , שאחד הקיבוצים המקוריים ביותר מבחינה זו הוא הקיבוץ היהודי . ? מן העובדה , שהפסיכיקה היא המנגנון העליון של הפעולה החיונית , ושפסיכיקה זו היא שזנה אצל עמים שונים , נובעת מסקנה פשוטה : לכל קיבוץ אתני נוח יותר לחיות באוירה ובמסכה חברותית , שבה נוצר כל פרט חשוב בעצם ידע , "כדמותו ובצלמו" הפני מיים , או שסזגל על ידיו , לכל הפחות , לטעמי הוא . התנאי האידיאלי לכך נקרא : ארץ מיוחדת , אוכלוסים קרובים קירבת דם , ממלכתיות עצמית . בתנאים » לה יוצר העם את אותה הסביבה w האוירה , שבה נוח לו ביותר לחיות ( ואפילו לסבול . ( יחד עם זה יש להדגיש את העובדה הבאה : העיקר במסבה ובאוירה "לאומית" שכזו הם לא הלשה ולא הספרות : הצביון הלאומי של הרוח והמזג — "מערגת הנפש" של האומה — מתבטאים בעיקר במשטר המדיני , וביחוד במשק . אין כאן מקום להאריך בהבאת דוגמאות , אבל זוהי עובדה , הידועה לכל מי שהתבונן פעם בחיים בעין בוחנת : אפילו בשעה שהמוסדות בארצות שונות מזדהים בהחלט , הרי הדרכים והשיטות של הנהלת העגינים המדיניים זהמשקיים ועניני ההזי אינם דומים

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר