פרק יט "Senatus Populusque Judaeorum"

עמוד:194

עם מפקדה לאומית עליונה' שתזכה להכרה רשמית ( אם יימצא . שהמלה "ממשלה" היא מוקדמת עדיין , ( ומושב בסודם של אלה שיצטרכו להחליט על גורל דרישותינו . אבל אין כל אפשרות להציע הצעה שכזו , אם לא תהיה קיימת מעכשו , או אם לא תוקם בעוד מועד ( כדי לאפשר את הפעולות הדרושות ) רשות יחידה , ששום אדם לא T יוכל לערער על סמכותה' בתור מפקדה עליונה . אם רשות זו לא תוקם , אפשר יהיה רק לשמוע את טענות היהודים בתור דוירי תחנונים , אבל אי אפשר יהיה להוועץ אתם בתור שותפים ! ומכיון שמספר דוברי התחנונים הוא רב , הרי קיימת מכנה , שפרשת איוויאן תחזור ותישנה גם בועידת השלום . כשנודע לועידת איוויאן , כי קרוב ל 18 משלחות יהודיות נמצאות בג'ניבה' וכולן מחכות עד שתינתן להן רשות להשמיע את דבריהן , מילאה ועידת איוויאן את ידי אחת מועדותיה להזמין את כל שמונה עשרה המשלחות . כל אחת ואחת מן המשלחות הללו טענה ( יש לשער , שאחדות מהן צדקו בטענתן זו , ( שיש לה השפעה "בקנה מדה עולמי , '' ושעל הועידה להקדיש תשומת לב מיוחדת למשלחת זו דוקא — אשר חוות דעתה היתה שונה לגמרי מחוות דעתה של המשלחת שהופיעה אחריה . ולכן הוחלט לתת לכל אחת מהן , ללא משוא פנים , זמן של חמש דקות להביע את השקפתה . זהו התקדים המסוכן , שיישנה , אפשר , בועידת השלום — אם ועידה זו לא תסרב בפשטות ( גם אפשרות כזו אינה צריכה להפתיע שום אדם ) לשמוע את דברי כל המשלחות הצוררות זו את זו בכלל . ישנה גם אפשרות אחרת , ויתכן שהיא הגרועה מכולן ( וקיימת אפילו סכנה , שארגונים יהודיים חשובים אחדים ינסו בעצמם להשפיע על השתלשלות המאורעות בכיוון הרה אסון זה . ( הדבר הזה יתרחש , אם ועידת השלום תבחר מבין הארגונים היהודיים רק אחדים מן המוסמכים ביותר , או שנראים כ"יסודיים" ביותר , ותחליט לשמוע

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר