פרק יב איוויאן

עמוד:111

האלה סופם לפרות ולרבות שם בעתיד , ואפשר — גט בעתיד הקרוב ביותר . כל מסתכל מיושב בדעתו' בין אם הוא מתיחס ליהודים מתוך ידידות , ובין אם הוא מתיחס אליהם מתוך אדישות או אפילו מתוך חוסר אהדה , יבין בהכרח , כי המדיניות הנכונה היחידה היא — לחפש דרך , אשר תאפשר למהגרים האלה להקים לעצמם מולדת משלהם . להלכה אנו יכולים לתאר לעצמנו , שתקום מולדת אחת בשביל כולם , או כמה מולדות ! אלא שהמחבר אינו מאמין בברירה השניה . אכן , אין כל צורך לנתח את הבעיה כאן : הנקודה החשובה ביותר היא — עיקרון המולדת . מולדת בשביל היהודים פירושה — ארץ , אשר בה יוכלו לשבת רק בין יהודים , או שיהוו בה , לכל הפחות' רוב מכריע , במדה שיהיה בה כדי למנוע כל אפשרות של פוגרומים , או של נישול כלכלי , או אפילו את הווית האסון של דייר בלתי רצוי . יתכן שכל זה אינו מחייב עצמאות מדינית מלאה דוקא ! אבל יש להגיד בודאות שהוא מחייב סוברניות פנימית , שהיקפה רחב מאד ; וקודם כל מחייב הדבר להקצות שטח נרחב למדי ( או — אם נדבר להלכה — כמה שטחים נרחבים ) לשם מטרד . זו . ברור , שעצם התפקיד של מציאת אזורים כאלה אינו מן הקלים ביותר * אבל ילדות תהא זאת מצדנו , אם נחפש דרכים "קלות * לשם פתרונה של בעיה עצומת ממדימ שכזו . כשהאדם הפשוט שומע' כי ועידות ביךממשלתיות מתכנסות ומתמנים ועדים , בכדי להציע תכניות לישוב "הפליטים , ' אשר רובם ככולם — יהודים , הרי הוא מחכה , שהמדינאים העוסקים בדבר יעשו את כל המאמצים — לא בכיוון של התישבות מפוזרת , אלא בכיוון ההתישבות המרוכזת . עמדתן הרשמית של בנות הברית , עד כמה שהיא ניתנת לבירור , דוגלת בפיזור "הפליטים" דוקא — ויחד עם זה היא מתבססת על ההנחה , שלאחר נצחונן של בנות הברית לא יהיה צורך גם בפעולה זו .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר