פרק ז הגיטו הפולני

עמוד:64

שקנתה לה שם בשעתה , והיו לו , למחבר , גם הזדמנויות אחרות לתחות באופן כללי על טיב משאלותיהם ומאמציהם . אף אחד מהם לא התימר להיות אוהב ישראל — אע"פ שאנו נחפש לשוא , בין דורשי טובתנו הכנים ביותר באירופה המערבית , ידיעה אינטימית כזאת של השקפת העולם היהודית , של אוירת הבית היהודי , של הנפש היהודית , כפי שמצאנו אצלם , ידיעה , שהיא פרי חיי שבנות קרובים במשך מאות שנים . אבל אם נרצה להגדיר אותם בתור אנטישמיים מדיניים — ספק אם הגדרתנו תהא מדוייקת . גם הם הרגישו ופחדו , כשם שפחד פילסודסקי , מורם ורבם , מפני ההמוניות המשפילה והמלכלכת של הפוגרומים ברחוב ושל הדפים הפוגרומיים בספר החוקים . אבל הם נאלצו לעמוד נוכח כחות איתנים עצומים בתוף הארץ , שדרשו לגזור גזירות על היהודים והתפרצו בפרעות רצח . היו זמנים לאחר מותו של פילסודסקי , כשהממשלה והקבוצה השלטת הקטנה שתמכה בה , הידועה בשם "הקולונלים" ' היתה החיץ היחידי שנשאר בין היהודים לבין מסע צלב כללי ' שהיה עלול להערך נגדם . והרי זאת היתה קבוצה של מתי מספר , מבודדת , ללא שרשים עמוקים בשום שכבה חברתית בעלת ערד . "הקולונלים" התאמצו לבלום את התנועה הכללית , שתבעה בקולי קולות שיטות נאציות אכזריות , והציעו ברירה מכובדת יותר : הם תמכו במאמצים , המכוונים לקראת הגשמת תכנית מסודרת של יציאת ההמונים מרצון 1 בג'ניבה השתדלו לטובת הרחבת העליה לארץ ישראל ; וגם עודדו תכניות שונות להתישבות יהודים באוסטראליה ובמאדגאסקר . הרבה יהודים שהכירו אותם מוכנים להשבע , שהנסיונות האלה נעשו בכנות אעי'פ שיכלו לרצות , ^ שייעשו בנדיבות לב ובמרץ גדולים פי עשרה . אבל חשובה היא העובדה , שההסתערות אשר הם ניסו לרסן אותה , היתה התקפה כבירת כח , שנתמכה ע"י בני כל המעמדות , ורק מתי מספר התנגדו לה בכל מעמד ומעמד ! זאת היתה הסתערות של "כחות איתנים" במלא מובן המלה , "מסע צלב כללי נגד היהודיס . ''

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר