פרק ו האנטישמיות של "בני האדם" וה"דברים"

עמוד:49

פרק ו האנטישמיות של " בניהאדם " וה"דברים" יתכן , שכמה קוראים יהודיים ימצאו , כי יש בפרקים אלה משום המתקת דין שלא במקומה לגבי הממשלות הפולניות השונות שקמו בזו אחר זו משבת 1920 עד , 1939 וכי יש להטיל עליהן את האחריות לדגרדאציה הכלכלית של יהדות פולין , שהלכה והחמירה % לסיכולו השיטתי של שויונה החוקי , שהובטח גם ע"י חוזה וורסאיל וגם ע"י החוקה הפולנית ; ולהתפרצויות המרובות של מעשי אלמות אכזריים , שחזרו ונשנו מזמן לזמן ולא רוסנו ע"י השלטון . הקטרוג הזה יהיה מוצדק ; אבל כתתו של המחבר כאן היא — לפסוח על אשמת בני האדם , בכדי לבחון את הגורם החשוב הרבה יותר — את המציאות האוביקטיבית , שלפי כל כיוונה באזור המרכזי של אירופה , מטבע הדברים ומבחינה אורגאנית — עוינת היא מיעוט מפוזר . מדיניותן של הממשלות יבולה להשפיע על הכיוון הזה רק במדה מםויימת > ויתכן , כי נדייק יותר בלשוננו אם נגיד , שכל ממשלה וממשלה יש ביכלתה להגדיל את המצוקה הנגרמת ע"י הכיוון הזה — עד לגבול כח הסבל האנושי , או מעבר לגבול הזהו אבל יכלתה להקל על הלחץ הבלתי נמנע או להפחיתו היא מועטת מאד » ואין בינלתה לעשות מאומה , בכדי לבטלו לגמרי . אמנם , נכון הדבר לצערנו , שאחדות מן הממשלות הפולניות האלה , ביחוד בתקופה שקדמה ל"הפיכה" של פילסודסקי , סייעו בהרבה להחמרת הלחץ ; ואף אחת מהן , ואפילו הטובה ביותר , אינה יכולה לטעון שמילאה את חובתה , או אפילו חלק קטן מחובתה , בכדי להקל על המצב . קל עד למאד יהיה לגנ 1 ת אותן בכל המרירות שהן ראויות

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר