פרק ה שטח־הקניגיון

עמוד:46

מרגע עליתו של פילסודסקי לשלטון , בשנת ' 1926 ואפשר — עוד קודם לכן , הותוותה מדיניותה של הקהליה הפולנית ע"י מטרה כבירת ערך זו : לדאוג , שלא תהיה מלחמה על אדמת פולין . ובימים ההם היה במשמעותן של מלים אלו — או שנדמה , כי זוהי משמעותן — "שלא תהיה מלחמה בכלל . " אפשר , שמכל האומות שהיו רודפות שלום במרץ רב ובאופן טבעי — היתה פולין החרדה ביותר לשלום עולמי % לא מחמת אותה הנטיה , הידועה בדרך כלל בשם "םאציפיזם / ' אלא מחמת גורם כביר כח הרבה יותר מן הפאציפיזם , כלומר — מתוך אינטרס אנוכיי ברור ובלתי משתמע לשתי פנים . באותו הזמן עצמו היה כל האזור המזרחי המרכזי של אירופה , המשתרע מריגה אשר על הים הבאלטי ועד קונסטאנצה אשר על שפת הים השחור , נגוע בקדחת צבורית מסוכנת וממארת מאד » והמוקד העיקרי של אינפקציה זו , שפשטה צפונה ונגבה , נמצא בפולין . מובן מאליו , שזה היה המרווה הישךהנושן : קדחת האנטישמיות . מקורו של המדווח — בעובדה הסטאטיסטית , שהיהודים היוו 10 % מכל אוכלוסיה של פולין וקרוב לשליש מאוכלוסיה העירוניים . עובדה זו , שאי אפשר להתחמק ממנה , הרעילה והשחיתה את כל הערכים האזרחיים " ; דמוקראטיר " . באוירה זו היד . פרושה , שבעיריות ווארשה , קראקוב , לודז וכל כרך חשוב אחר , יחלקו הפולנים את השלטון עם היהודים כמעט חלק כחלק : זה היה פירושו של הדבר , או כך הבינוהו הבריות . "שיווי זכויות * ' באוירה זו היד . פירושו , שבכל ענף כלכלי , הדורש קצת השכלה , יכריע וינצח היהודי , התושב העירוני זה שנים רבות , את מתחרו הפולני , בנם או בן בנם של אכרים כבדי בינד ! . או שכך חשבו הבריות . אין כל תועלת בדיבורים על המוסריות הנעלה של "המשחק ההוגן ! " העובדה בעינה עומדת , שקנאתמ של הפולנים והחשש מפני היהודים הרעילו את כל אגירת

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר