נספח הרצאת זאב ז'בוטינסקי לנוער - באולם הקולנוע 'עדן' , תל־אביב, 1926.10.31

עמוד:527

ואת דברי הגברת פאנקהרסט יש לקיים מתחילתם ועד סופם . כל זמן שיש ויכוח ובאים אליך בנימוק ותשובת — מותר לך להתנגד רק בכוח המחשבה בלבד . אולם אם יגידו לך , שהצדק אתך , אולם איני רוצה לקיימ , 1 מפני שנוח לי גם בלי זה - אז עלינו לברוא אתמוספירה כזאת 'שלא יהיה נוח . ' כך יש להתנהג ביחס לקנאות ללשון העברית , וכך גם ביחס ל'תוצרת הארץ . ' צריך שתהיו מתונים . יש לדעת את המידה , כי גם זוהי תורה מדוייקת . יש להשתמש בתוכנית ידועה , במידה , אולם לא תמיד משתמשים כך בארץ ישראל . ולא רק הנוער עושה כך . באסיפת הנבחרים , כשקמו שם אחדים מידידי לדבר בעברית גרועה - צחקו ולעגו להם . לעג וצחוק - הם כלי זינה של שע הריה . ואני ראיתי איך מתנהגים מפיצי הלשון האנגלית . באמריקה , למשל , מלמדים אדם אנגלית , ואחר כך אם יקום לנאום בפעם הראשונה , ימחאו לו כף . וכן גם בצרפת ובאנגליה ובגרמא ניה , הם ישמחו על ההתקדמות' כי מבינים הם שרכשו נפש ללשונם , כי אינם סקאנדאליסטים . כאן אמרה לי גברת אחת : הייתי מדברת עברית בשימחה רבה , אבל לועגים לי . ואני אומר לכם : כל עברית היא טובה כולה , קודש היא כולה , טהורה . המגמגם עברית גדול הוא מציצרון . מחאו כף למגמגמים - כי נוסף חייל חדש . אשתדל להשיב על השאלה : מי אתם בעיני 1 מהו נוער ? בן אדם שחסרות לו שנים - אינו צעיר . אי אפשר לומר , שאביב זהו קייץ בלי שני חודשים . נוער - זהו דבר אחר : אש מיוחדת , חשמל מיוחד . היוצא מזה כי לא כל אדם בעל שיבה אינו שייך לנוער . כי נורדאו היה צעיר , והרצל , שמת בן , 44 היה צעיר , וגאריבאלדי היה צעיר . נוער - זהו חלק מיוחד של המכונה הציבורית , הגלגל המניע , המוציא את המכונה מנקודת הקיפאון שלה , מן 'הנקודה המתה . ' והוא הדין ביחס לציבור . אם יש שתי דרכים לפני הציבור , הדרך הישנה , הגרועה , ומצד שני באים סוללי הדרך החדשה , מסבירים טיבה , ערכו של האידיאל , הדרך נראית כמסוכנת , אולם צריך ללכת בה . מתחילה מתעורר ויכוח ואחרי כן נמצאים מסכימים לדרך זו . מצב זה קיים עכשיו גם בארץ ישראל . מכונת הציבור נכנסה ל'נקודה המתה . ' מה יעשה המכונן ז הוא דוחף את המניע והוא מוציא את המכונה מן 'הנקודה המתה' - והאש דולקת , הקיטור יוצא , מתהווה הלחץ והמכונה פועלת . גלגל המנוף בחיי הציבור - זהו הנוער ! אם יש ספיקות בציבור ביחס לדרך , ואם נוער יש בו בציבור זה , יקום וידחוף — וכול הציבור ילך בה . זהו התפקיד הגדול של הנוער בתנועת מהפיכה . אל תדמו , כי באתי לפזר מחמאות לנו - ער העברי : הנוער טוב הוא , הכול הוא יודע . לא . יודע אני , שהנוער העברי אינו טוב ואינו יודע אה הכול . לאומה יש קברניטים ולנוער אינם . קבר ניטים ייבחרו מאלה בעלי הניסיון הידענים . אולם בכול אונייה יש כלי קטן ושמו קומפאס , ובו מחט קטנה , הוא המצפן , בחינת מצפון , והוא מראה את הדרך . ואוי לה לאונייה שקברניטיה אינם משגיחים במחט זו , ואוי לו לנוער שאינו משמש ' קומפאס' לאומה ! אוי לה לאומה , שאין לה נוער ושאינו מראה לה מאיזה צד מנצנץ הכוכב . אסיים באגדה : יש אגדה קאווקאזית על נודד , שהלך בהרי קאוו קאז , ולפתע פתאום שמע קול אנחה בוקע ועולה מראש הרים . פעמים אחדות שמע אנחה זו עד שהבחין במלים ; בשפת יוון העתיקה שאל הקול : אם עוד ישנה אש בארץ ז אז הבין הנודד , שזהו פרומיתיאוס , הטיטאן , שהביא לארץ את הניצוץ הראשון של אש , שממנו נתפתחה כל תרבותנו : ועל כך נענש מידי יופיטר שכפתהו באזיק ברזל לצוק סלע בהרי קאווקאז . הנודד השיב : עוד בוערת האש , פרומיתיאוס הטיטאן , על הארץ . כל אחד מכם שיחק כבר או ישחק עוד את תפקיד פרומיתיאוס לפי כוחו ... [ במקור חסרה שורה , משום שירבוב שורות ] ירושת פרומיתיאוס ,

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר