יוון

עמוד:506

היהודית בכללה . בחגיגות אלו הוכיחו יכולתן המקהלה ( בשירים עבריים ) והלהקה הדראמ תית ( בהצגת מחזות , מחזמרים , ובדיקלומים . ( בחגיגות אלו באו אל הציבור בדברי נאום א . רי קאנאטי , ש . ראובן , המורה דניאל סאיאש ואחרים . נשף גדול נערך בחנוכה , וכן נערכו נשפים פומביים ופנימיים במועדונים אחרים . בפורים - 1932 שנה להצטרפות 'בני מיזרחי' אל בית"ר ערכו לכבוד החג נשף מפואר בתיאטרון הגדול , ובתוכניתו : מיסדר שלושת הגדודים , שירת הימנון תל חי , דיקלומים , התעמלות ובוקס , ואף הצגה מוסיקאלית 'אסתר' בשלוש מערכות , שכתב שלמה ראובן - הוא הרוח החיה בכול הפעילות הגדולה שבקן . ההצגה ותוכנית הנשף נדפסו - בלאדינו — והמאורע בכללו עורר עניין רב באוכלוסייה היהודית במקום * . » 2 חגיגה פומבית גדולה ערך ( 1932 . 9 . 11 ) שלמה ראובן בסאלוניקי לכבוד יום הגדודים העבריים . הישגים ניכרים הושגו בספורט המגן ובספורט הימי . עם התרחבות הפעולה הגיעו תלמידים מבתי הספר אל בית"ר , ועשרים הראשונים נתארגנו בפלוגת 'נשרים ' . גורם ציבורי רב חשיבות היה בעיתון הנוער שיצא לאור בסאלוניקי בלשון לאדינו , 'לא נאס יון / והיה בו משום סיוע רוחני לבית" ר . עיתון מעניין זה , 'ביטאון הנוער ההרצלאי' ( חוברות , 3-1 דצמבר - 1931 יאנואר , ( 1932 ו'ביט און הנוער האינטגראלי' ( ושם עברי נוסף : 'האומה ( ' ( למן החוברת , 4 פברואר , ( 1932 נערך בידי אברהם ש . ריקאנאטי , שבמאמריו הראשיים ( בחתימת : אשר ) דן בעיקרי השאלות הבוערות ביהדות י וון . כבר בגיליון הראשון עסק בזכויותיו של המיעוט הלאומי היהודי , ובכללן בזכות הליכתו הנפרדת לבחירות לפארלאמנט , וכך עמד בחוברות האחרות על מישמר הקיום הלאומי העברי , כנגד טישטוש עצמי והתבוללות , מצד אחד , ומצד שני , על קשיי היישוב היהודי בארץ ישראל ועל עמדתה החלושה של ההנהלה הציונית ועל עליית יהודי י . וון משתתף פעיל בעיתון היה שלמה ( מרקאדו ) ראובן ( וחתימותיו : שמר ; בן-יעקב , ( והוא שהביא בו מנושאי הנוער ואת הכרוניקה הבית '' רית - מהנעשה ב'בני מיזרחי — סניף ברית תתמפלדור ' . בגיליונות עיתון זה נדונו שאלות יחסי 'המיזרחי' הצה"ר , ובמדור הבית"רי הכללי שותף ב . לובוצקי במאמר על תוכניתה של בית"ר . עיתון זה נפוץ באלף עותקים רק בתחומי יוון החדשה , שכן ביוון הישנה שמעו היהודים יוונית , ( ולא לאדינו . ( ז'בוטינסקי ציין לטובה ( 1931 . 12 . 21 ) את הגיליון הראשון : 'שופע מרץ ' , ואיחל שיקויים מרץ זה וההצלחה תהא מובטחת . בו במיכתב הברכה העיר , שעיתון כמוהו כיצור חי , שאין ' להדריכו' ( כבקשת יוזמיו ) מרחוק , ברם הבטיח השתתפותו במישלוח מאמרים משלו מתורגמים לצרפתית . בסאלוניקי הוקמו קננים בפרברים היהודיים , ומחוצה להם הוקם קן אף בעיר קאסטוריה . ה'סימביוסה' של בית"ר עם 'בני מיזרחי' נתקיי מה אף להלכה כשנתיים . משהחלה לעלות על הפרק שאלת עצמאותה של הצה"ר כמיפלגה פוליטית , ונתעוררה אגב כך הדעה על יציאה מן ההסתדרות הציונית , נעשו כבר שאלת המשך השיתוף עם 'המיזרחי' ושאלת המישמעת הכפולה לשתי ההסתדרויות הציוניות קשות יותר ויותר . כבר קודם לכן עמדו קשיים מיוחדים בפני התפתחותה של בית"ר בתוך חוגים שונים , שלא נטו להתחייב להוויי דתי חרדי , ואף בפני התפתחותה של הצה"ר , שלא פעלה כגוף עצמאי בהחלט אלא בתורת הסתדרות 'המיזרחי ' . ( 292 מן הפעילים בחגיגה הגדולה בפורים באולם התיאטרון הגדול היו אף אהרן חיים , ארצי ( איזאק ציון , ( עזריה צרפתי , דויד שבתי . באביב 1932 נימנו טם מפקדי ביתיר ומדריכיה בסאלוניקי : ליאון פילוסוף , יצחק עטאס , מארסל ברכה , עעזואל טבת , יצחק טולידנו , עמנואל נער , דויד סולימה , איסידור פיפאנו , דויד פסח . ראשוני עולי ביתיר היו הסטודנטים אהרן רוסו ויצחק טולידנו . שלמה ראובן

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר