מוסיאון בית"ר

עמוד:469

מ וסיאוןבית "ר יחמתו של החוג המצומצם של החברים בתל אביב , שבראשו עמד יוסף פעמוני , בעניין שמירת גנזי בית" ר , סיפרות וכתבים , תמונות , סמלים , דגלים , ארכיונים , זכתה להכרתו הרשמית ולעי דודו של שילטון בית"ר כבר בסוף שנת . 1931 בכמה וכמה פקודות ( 15 ; 9 ) פנה השילטון אל כל הנציבויות לעשות למען מוסיאון זה בתל אביב , ובייחוד תקפה דרישתו בפקודה , שיצאה ( 1933 . 3 . 7 ) בשמו של לובוצקי . אותה פקודה עשתה שליחות גדולה , ואומנם החלו כמה וכמה סניפים לשלוח מדברי הדפוס שלהם אל המוסי און , ובזכות זה אף נשתמרו לדורות . התוכנית היתה לפתוח בהקדם - בפסח - בתערוכת המוצגים , ולצורך זה נסתייע פעמוני בי . גור ובש . שקלארזש . המוסיאון פעל פעולה שיטתית למדי , ועם התקדמות פעולת האוסף והגניזה שלו החל בעריכת תצוגות לציבור . בהמשך הימים נתרחב המוסיאון מאוד , ולימים נקרא עליו השם 'מכון ז'בוטינסקי ' . מכאיב מאוד , תעמולה למען התגייסות זו ' ) יש לפנות לאחים אליהו בירושלים . ( ' ובקשר ליציאתם של תלמידי בתי הספר התיכוניים לעבודה במושבות - כלו מר : בקיבוצים ובמושבים ,- תבעה הנציבות להשפיע על חברים ואוהדים שיצאו לעבודה לפלוגות העבודה של בית"ר . נתהדקו הקשרים המעשיים שבין הנהלת הפלוגות לבין הנציבות . אנשי הפלוגות השתתפו בפעו לות בית"ריות ארציות . הנציבות קראה להתגייסות להצלת העבודה העברית בגליל . עם שעדיין היו טיעונים בשאלת הזיקה של ההנהלה אל הנציבות , הרי נעשה ברור לכול , שתנועת בית"ר בארץ ישראל , על פלוגות העבודה היא תנועה אחת , חלק מתנועת נוער עולמית אחת . האווירה המדינית , העלייה מחוץ לארץ ( בחלק גדול בלתי ליגאלית , ( התגבשות הפלוגות , התחדשות הפעולה בנציבות במזכיתתו הנמרצת של יצחק ילין , נשאו בכנפיהן עלייה גדולה לבית" ר בארץ ישראל . ותיקים הגיעו לקננים לפעולה איר גונית וחינוכית , והקננים רבו במיספר וגדלו בכוח וברוח . ההתעוררות מצאה לה ביטוי בפעולות צופיות ושדאות , בעבודה תרבותית , ואף בבירורים מדיניים - בדרגה ג' - בירורים שנעשו רצופים בעקבות ההתפתחויות בארץ ובציונות . הוויכוח הגדול במערכות הצה"ר , התגובות ה'ביר יוניות' שזכו לפירסום רב , העלו את בית '' ר אל הכרתו של הדור הצעיר בארץ-ישראל , ורבים יותר מקודם העזו למרוד בסביבה העויינת , להימנות עם אוהדי בית"ר , ואף עם חבריה הפעילים , ומהם אף תלמידים , שהחלו להצטרף לבית" ר במיספרים ניכרים . כך באו ימים של התפשטות לבית" ר , שלא הגיעה אליה קודם , ושל יוקרה בקרב חוגים גדולים . ד"ר פרויליך / רון / ראה ' ) חזית העם ( 1933 . 3 . 10 ' , להגדיר את עצמיותה של בית"ר : 'הפיונר / החלוץ / הממשי הוא לא רק חייל אמיץ , הוא גם חייל מחונך , ובשביל שכזה גועל נפש הוא כל רוח צבאי וכול חינוך צבאי , שאיננו מבוסס על חינוך תיאורטי יסודי וידיעות עמוקות ועמדה מוסרית טהורה / דהיינו - הדר בית"ר . ועוד : ' אין אנו לא תנועת "סוקול"ים כמו שהיתה בצ'י כוסלובאקיה , לא תנועה פאשיסטית כמו באי טאליה או היטלראית כמו בגרמאניה . רחוקים אנו מלהיות העתקה מתנועות אלו . רוח בית"ר נוב עת ויונקת מתוך המסורת היהודית הטהורה ' . מסימלי בית '' ר ( ועוד . ( ( מאוסף מכון ז'בוטינסקי ) יוסף פעמוני

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר