בית''ר שלימה - ללא פרצות

עמוד:437

בית '' ר שלימה - ללא פרצות אחר ימים רבים של התרוצצות בצמרת הצ ה"ר , שבהכרת השפיעה על החלשת היוזמה ( 245 הנזיכתב הובא בנזפרו של תלוי , עסי , 63 וכן ב'וזוית העם / . 1933 . 6 . 16 אישים יהודיים 'רשמיים' הלכו אל ממשלת צ'יכוסלובאקיה לעשות לעיכוב כניסתו של ז'בוטינסקי למדינה , ואומנם נדחתה תחילת ביקורו לימים אחדים . ראש בית"ר בתוך עמו ואצל בניו מסעו של ז'בוטינסקי בפולין ובצ'יכוסלובאקיה להבטיח את התארגנותה של ברית הצה"ר , ללא אזיקי העופרת שקשרו לה נאמני גרוסמאן והכבידו על פעילותה העצמאית , היה אף מסע של גיבוש והתעוררות לבית"ר . בית"ר שלא פיקפקה בעמדתה יצאה לקבל את ראש בית"ר , בכול מקום שהגיע אליו , וביקשה להיצמד ככול וזאפ שר קרוב אליו יותר ויותר כל זמן שהותו . רות ההתלהבות עשתה את שלה . זו הביאה את הניצחון של 94 אחוזים לערך ( כ 32 אלף מקולות המשתתפים במישאל , , ( 1933 . 4 . 16 ולאחר זמן קצר — אף את הניצחון בבחירות לקונגרס הציוני השמונה-עשר כנגד הכישלון ל'ריביזיוניס טים הדימוקראטים' בראשותו של גרוסמאן . בית"ר נתגייסה כולה מרצונה וכול בית'רי נתגייס כולו מיוזמתו . רוח זו עודדה את ראש בית"ר מאוד , ונרגש מאוד היה ממאמצה של בית"ר . את התרגשותו הביע במיכתב הפרידה , ששיגר ממו קאצ'בו ( 1933 . 5 . 10 ) לכול הבית"רים בצ'יכוס לובאקיה : 'בית"ריות ובית '' רים רבים , בייחוד בסלובאקיה וקארפאטורוס , באו ממרחקים , כדי להעביר לאורחם את ברכת קנניהם , ורק סיבה טכנית פשוטה , שקירות האולמות עשויים אבן ואי אפשר להרחיבם , מנעה מאתנו — גם מהם וגם ממני — להתראות . דווקא לידידי אלה , אשר לא ראיתים , רוצה אני למסור כאן ברכת תל חי מיוחדת . ברצוני לומר להם , כי בעצם אין בכך חשיבות , אם אנו רואים איש את רעהו בעינינו , או שומעים באוזנינו . ייתכן , שבינכם לביני קיים מעין ' טיליגראף אלחוטי ; " אני שומע את רחשי לבם והם מרגישים את מחשבותי ; והרי כולנו רואים , איך תנועתנו מתחזקת ומתעצמת , התנועה החייה בשם הרצל ותרומפלדור . ייתכן ואחדים מהם רצו לשמוע במו אוזניהם אותה "מעשיה" על עשר השנים הבאות / תוכנית עשר השנים / על ביניין המדינה העברית , שסיפרתי כאן בערים אחדות . מתנגדינו אומרים , שאין זו בכלל מעשייה , אלא "אגדה ; " יוצא אפוא , כי המעשייה שאני סיפרתי אינה אלא מהדורה חדשה של המקור שלו . היא איננה "שלי . " אין אני יכול להתגאות בה . אולם קיימת "אגדה , " שגם אנוכי נימנה על מחבריה , ושעליה גאוותי . היא כבר קיי מת בחיי המציאות . שמה של "אגדה" זו הוא - ביתיר . בית" ר עצמה היא האגדה הנהדרת ביותר שחוברה לראשונה מאז דורות רבים . הרצל היה מאושר , לו זכה לראותה . היא אומנם עודנה בראשיתה . עדיין רחוקים אנו מאותה "בית"ר , " שעליה להתפתח לאט לאט : גזע השיחרור העב רי , הגזע של אזרחים חופשיים למדינת היהודים . אבל ההתחלה יפה , ראויה לשמה ומבטיחה רבות . תל חי , אחיות ואחים צעירים , תל חי — ילדי רוחם של הרצל ותרומפלדור ובמקצת גם ילדיי שלי' . *« בית"ר של המוני בית ישראל באירופה דיברה אל לבו של ראש בית"ר , והוא דיבר אל לבה . לים לשעבר ושל ותיקים , שביקשו לעצמם פור מאציה מגובשת של סדר ומישמעת , ומשהוקמה ' ברית ישורון' - בריתם של חרדים ונאמנים , קנאי ציון בכול המובנים . ז'בוטינסקי המשיך ללכת בדרכו לקראת פעילות ציונית , ועצמאית במידה המאכסימאלית האפש רית בתנאים הנתונים . נרוסמאן כנגדו הודיע לקונגרס הציוני י" ח , שסיעתו מכירה בריבונות של ההסתדרות הציונית בכול הנסיבות , ושבשבילה 'אין קאלה . ' כך נתחייבה התחייבות גמורה להימנע מכול פעולה , העשויה להתפרש כפעולה מדינית עצמאית .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר