בוועידה העולמית החמישית של הצה"ר בווינה (אבגוסט־ספטמבר 1932) - לא בדרך של דיקטאטורה

עמוד:425

בוועידה העולמית החמישית של הצה" רבווי נה ( אבגוסט ספטמבר - ( 1932 לא בדרך של דיקטאטורה משני אגפים הגיעו צירי הוועידה לווינה לת קוף - אלה , ה'גחסמאניסטים / את ז'בוטינסקי , המבקש להבטיח מינימום של עצמאות הפעולה המדינית להצה"ר ; ואלה , המאכסימאליסטיס והאקטיביסטים , שנתקבצו סביב אתימאיר ופון וייזל , - את הצה"ר , שפעולתה העצמאית תהא מעין פעולה דיפלומאטית אף אליבא דז'בוטינ סקי , ואילו זו צריכה להיות כולה פעולת מרי . לשתי ההתקפות היו תגובות והדים בתוך בית"ר . שתיהן נפלו על ראשו של ז'בוטינסקי , והוא ראה את ההתקפה האידיאולוגית על הצה"ר חשובה מן ההתקפה שערכו ה'גרוסמאניסטים' בשאלה האירגונית על תלותה של הצה"ר בהס תדרות הציונית . ז'בוטינסקי היה נתון ראשו ורובו לדחיית ההתקפה האידיאולוגית המרוכזת מצדם של המאכסימאליסטים והאקטיביסטים . ז'בוטינסקי הניח , ( 1932 . 8 . 28 ) שהמאבק נגד אנגליה יתנהל בשתי מגמות : במגמה של תנועת מחאה , ובמגמה של תנועת התנגדות . את תנועת המחאה ראה בתנועת הקובלנה הלאומית ( ה'פיטיציה - ( ' 'אין זה רק נוסח של מלים עם הרבה חתי מות . זוהי תנועה , תנועה המונית רחבה ' - ואת תנועת ההתנגדות ראה בייחוד בארץ ישראל , שהרי 'על הסתערות הכוחות העויינים ועל התקדמות המישטר האנטי יהודי , לא יוכל עוד היישוב להגיב במחאות מילוליות . ארץ ישראל עתידה להתפתח לארץ של התנג ד ו ת , שבה שורר ניגוד עמוק בין הממשלה לבין חלק מן האוכלוסים , ניגוד עמוק וממשי - ודבר זה יקום ויהיה ' . אף הוחלט לפתוח מישרד מדיני בארץ ישראל , מתוך הפרת החלטות המיש מעת שהחליט עליהן הוועד הפועל הציוני . עם זאת דחה ז'בוטינסקי מכול וכול את ניסיונם של המאכסימאליסטים , בראשות אחימאיה ואף של האקטיביסטים בראשות פון וייזל , לבסס את המיפלגה על שיטה של 'מנהיגות ' . ז'בוטינסקי חזר והצהיר על ה'אני מאמין' שלו : 'בעולמנו היום , ובייחוד בדור הצעיר , נהיה החלום על דיק טאטור לאפידמיה . אני מנצל הזדמנות זו כדי להודיע עוד הפעם , שאני אוייב תכלית איבה את החלום הזה . אני מאמין במורשה האידיאולוגית של המאה התשע עשרה , המאה של גאריבאלדי ולינקולן , של גלאדסטון והוגו . האופנה האידיאולוגית של היום היא : אנוש הוא מעצם טיבעו לא-ישר וסכל , ולפיכך אין לתת לו את הזכות לשלוט בעצמו ; חירות מוליכה לאבדון , השיוו יון — כזב , החברה זקוקה למנהיגים , לפקודות ולמקל חובלים ... אני אינני רוצה באמונה מעין זו . מוטב לא לחיות לגמרי מלחיות במישטר כזה . מוטב לי להיעלם ולעבור מן העולם מלהסכים להשקפה , שלפיה בני ובן זולתי אינם שווי-ערך , שלפיה בני ובן סנדלרי אינם שווים . אני עומד בתוקף על המיבנה הדימוקראטי של תנועתנו ' . ראש בית" ר הבין ואף עודד את התגובה האישית האקטיבית בתוך התנועה . ועם זאת ביקש לשמור על הצה '' ר כעל תנועה מדינית בראש וראשונה , ועל בית '' ר - כעל תנועה חינוכית חלוצית . וכשבא ז'בוטינסקי להעריך את ועידת וינה , ביקש ( במאמרו , 'חזית העם 0 . 7 ' , ו 932 . ו ) להדגיש : ' אילו נמצאו בינינו אנשים , שצד זה של הפא שיסם / כלומר : הדיקטאטורה / נהיה בשבילם באמת להשקפת עולם עמוקה ומוצקת , הרי אין להם מקום בתוכנו , ואין לנו מקום בתוכם . אבל אנשים כאלה גם באגף האקטיביסטי והמאכ סימאליסטי בעצמו היו רק שניים שלושה ולא עוד , וגם לשניים שלושה אלה - יסלחו לי על עזותי - איני מאמין . זאת היא אצלם פראסיו לוגיה , ולא השקפת עולם . אפילו מר אחימאיר עשה עלי רושם של אדם "הכופף את המקל באו ( 236 המיכתב בשליחותו הובא בספר לזכר ד"ר אפריים ואשיץ , 'דרך חייו של ציוני לוחם / ענד 127 ואילך . נימה בנוגע לעקרונות ההשקפה . ' ...

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר