חינוך ה'נשרים'

עמוד:195

חינוך ה'נשרים' במידה גדולה והולכת גבר מתח העבודה החינוכית בקרב ה'נשרים . ' אותם לא ניתן עוד לקבל אפילו כטירונים ללא אישור הוריהם ( פק' . 6 ו . ( 1929 . עם זאת שותפו ה'גשרים' בתימרו נים ירוד עם הגדודים ועם הפלוגה הימית ( פק' ו . ( 1929 . 7 . 7 , 1929 . 3 . 3 בתוך עדת ה'נשרים' היתה דאגת המדריכים נתונה לכך , שה'גשר' יתמסר ללימודים , ו'חוק ברזל' הותק לו : 'לימודיי קודמימ לכול / שהרי ה'נשר' חייב 'להצטיין בלימודיו . ' העבודה בקרב ה'נשרים' היתה רבגונית , וצופית בעיקרה . העבודה הרוחנית היתה כרוכה בשיחות על נושאים היסטוריים וסיפחתיים . מעניינות הסיסמאות — 'אימרות בית"ר ' - ששימשו לקשט בהן את המועדונים , ואת השיחות : 'אין דבר ! טוב למות בעד ארצנו' - אימרתו של תרומפלדור היתה הראשונה במעלה . וכך 'בדם ואש יהודה נפלה , בדם ואש יהודה תקום' ליעקב כהן , וכך 'אם תרצו - אין זו אגדה' להרצל , וכך ' קבל נקבל את ארצנו , כי לנו היא , כי אנו העם העברי חפצים בה' לז'בוטינסקי . סיסמאות כיוצא באלו היו : 'עברי אתה ועברית שפתך ;' 'עבודה עברית , הגנה עברית ותרבות עברית הם יסודות תחייתנו , ' 'שאיפת תנועת בית"ר - הקמת מיבצר ביתר ; ' 'הנוער - חלוץ העם , בית"ר - חלוץ הנוער . ' סיסמאות אלו נחרטו בלבבות הצעירים , והצעירים האמינו באמת ובתום במ אמרות המליציים , שלא היו להם מליצה כלל . וכדרך עשרת הדיברות שלצופים אף נוסחו דיברות ל'נשר , ' שהראשון שבהם : 'שאיפתו העליונה היא ביניין המדינה העברית בארץ ישראל . חייו מוקדשים להגשמת מטרה זו . ' שאר הדיברות , הדנים במושגים הנאצלים של אמת , כבוד , מישמעת , תועלת לחברה , אהבת הטבע , אהבת השימתה , כמותם בדיברות המקובלים בתנועות הנוער . ובדומה הדיבר האחרון . 'ה"נשר" הוא בית יותר ויותר . עם יום י" א באדר אורגנה עלייה גדולה לתל חי . בהזדמנות 'יום תל חי' ( י' באדר ב תרפ '' ט ) יצאה המיפקדה הראשית לבית"ר בארץ ישראל בקריאה חדשה אל הנוער העברי 1 'התנער . ' ' יום זה קדוש הוא לעם יהודה ולמולדתו סמל הגבורה העברית , כי בנשימה אחת עם שמותיהם של שמשון , יואב , יהודה המכבי , יוחנן איש גוש חלב , בר כוכבא ודויד אל רואי , אנו רשאים לבטא גם את שמו הנערץ של יוסף הגלילי . יום זה משמש לנו גם תעודת נצח לאחדות ישראל ומסירות לרעיון התחייה . ' המיפקדה הראשית פונה בדרישה נמרצת אל הנוער העברי להיספח אל בית"ר : 'אין בית"ר מבדילה בין פועל לאיכר , בין נוער עובד לנוער מתלמד , בין תימני לאשכנזי . כולנו דור אחרון לשיעבוד , וראשון לגאולה הננו . ' מדור מיוחד הוקדש ליום זה ב'דואר היום' ( י"ג באדר ב תרפ"ט , ( ובו שיר של אורי צבי גרינברג , ' ) כאלכימיקימ , כן , פה הפכנו / גל מת וקראנו תל חי , ( ' ומאמרים משל אחימאיר ' ) ליאונידאס ( ' וייבין . כאן הובא 'שיר תל חי' לז'בוטינסקי — הימנונה של בית"ר לאטביה . בעלייה לתל חי השתתפו עם בית '' ר אף קבוצות חברים מ'מכבי , ' צופים קשישים , ומתלמידי הטכניון . ואחר העלייה : נשפי תל חי בתל אביב ( ב'בית העם ( ' ובירושלים . ואחר כך : נשף מס כות גדול בפורים בתל אביב . פטרסון ח'מטינסקי במיפקד הנוער הלאומי , תל אביב

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר