עם סיום המחזור הראשון

עמוד:193

למיפקדה הראשית ' . 'הקשר היחיד שיש בינינו למיפקדה היא האינפורמאציה על ידי פקודות הסדר הכלליות שמקבלים אחת לשבוע . קציני המיפקדה הראשית אינם מבקרים אותנו בעבודה לחוות את דעותיהם , ואינם מזמינים אותנו לישי בותיהם ' . ודאי הכאיב לו מאוד הדבר האחרון . הפעולות של בית הספר למדריכים נשתלבו במי דה מרובה עם הפעולות של בית"ר . כך השתתף בית הספר בתימרונים המשותפים שערך בוקס באום , מהמיפקדה הראשית , לגדודים , 42 , 41 וכך נערכו בתיאום הבחינות בבית הספר , שתוצאותיהן פורסמו רשמית ( פק' . 7 . 7 ו 4 ו , ( 1929 . 7 . והוא הדבר לגבי הבחינות האחרות 2 . 7 ) ו . ( 1929 > » . בית"ר חגגה בטכס רשמי את סיום המחזור הראשון בבית הספר למדריכים , וארבה המפקד הראשי , נאם בו , ונתן לתישעה בית '' רים את התואר של שרי חמישים מדרגה ב' ( פק' . ( 1930 . 1 . 6 בחודש מארס 1930 היה סיום המחזור של המדריכות 2 — קצינות , ו 8 מדריכות — מהן 5 שקיבלו תעודות זמניות . חלק מהקצינים הללו נסעו לחוץ לארץ לשם השתלמות , חלק אחר לא היה מסוגל להצטרף לעבודה אקטיבית משום תנאי עבודתם הפרטית , ורק מעטים אפוא נשתלבו בתוך העבודה . ברם , משהגיעה השעה להכריז על פתיחת מחזור שני לבית הספר למדריכים , ובו דין קדימה לביתי רים , ובייחוד לעולים חדשים , הודע בו בזמן , ( 1930 . 4 . 27 ) שירמיהו הלפרן שוחרר משורות בית"ר בארץ-ישראל , לפי החלטה פה אחד במיפקדה הראשית . כמפקד בית הספר מונה ( 1930 . 6 . 15 ) כוגן , וכסגנו רוזנברג . למחזור זה נתקבלו ( 1930 . 7 . 6 ) גומרי קורס סמלים . קורסים לסמלים ( סגני מפקדים ) קויימו בתל אביב ובי תשלים , והללו פעלו לפי תוכנית מוגבלת ובקורס מהיר . את הקורס בתל אביב סיימו . 20 ביה"ס למדריכי בית"ר היה ניסיון ראשון להקים את מוסדות ההכשרה למדריכי בית"ר , לקציניה ולסמליה , ועברו עליו גילגולים וקשיים למעלה מהרגיל אף לגבי ניסיונות ראשונים . הקושי הג דול היה בשאלת האינטגראציה של בית הספר בתוך בית"ר , כשבית"ר לא היתה מסוגלת לוותר על פעילותם של תלמידי בית הספר אף במשך תקופת הלימודים בו . ודאי היו אף קשיים אישיים , ונתעוררו שאלות של היירארכיה ומיש מעת , בייחוד משום יתר פעלתנותו של הלפרן , ומשום היקפן של תוכניותיו המרובות . הלפרן לא הסתפק בפעולה ובהישגים בבית" ר הארץ ישראלית , וביקש להבטיח לשיטותיו מעמד של כבוד וקבע בתוכנית פעולתו של הנוער בארץ ישראל , ואף בגולה , בכלל . האידיאולוגיה ' הצבאית' שלו הביאה אותו , ועוד יותר את חבריו תלמידיו , לתחילת הפעולה וההתארגנות של יחידות הגנה , שמהן יצא ונתפתח האירגון הצבאי הלאומי בארץ ישראל . על יסוד ניסיונו בבית הספר למדריכים יצא הלפרן להרצות בכינוס העולמי הראשון בדאנציג ולפעול למען החינוך הצבאי בנוער העברי . על יסוד ניסיונו זה ייסד וקיים בתי ספר למדריכים , ולסמלים , בארצות שונות , ובכוח ניסיונו זה הביא תנופה לכול החינוך הטרום צבאי של בית"ר בעולם . בית הספר למדריכים בתל אביב נתן למעשה מעט מדריכים לעבודה האירגונית והחינוכית בבי ת" ר גופה , ברם לא לפי חשבון זה עומד ערכו בתנועת . בו היתה חממה לרעיונות האקטיביסם הציוני החדש , ובו בשלו וחוסנו ראשוני החיילים של המרד העברי . ( 95 הבחינות לפני סיום בית הספר למדריכים היו קפדניות , ובכללן אף בחינות באנאטוחיה , פיסיולוגיה , שימוש בנשק . עם הבוחנים היו ! מנחם ארבר והדיר פתיליה התוצאות היו טובות למעלה מהמשוער , והלפת היה מאושר וגאה מאוד ( עדות פעמוני . (

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר