עם סיום המחזור הראשון

עמוד:192

עם סיום המחזור הראשון הלבבות נתפייסו שוב . העבודה נתחדשה בקצב מלא בביתן ההנהלה הציונית לשעבר במיגרשי התערוכה , שהועמד ( 1929 . 5 . 19 ) לרשות בית הספר באמצעותו של ז'בוטינסקי לשימוש בכול ערב וערב . הסמסטר הראשון נסתיים ( 1929 . 6 . 1 ) במיגרש התערוכה בבחינות בתרגילי סדר . ב 1929 . 6 . 21 כתב ז'בוטינסקי להלפרן : 'אני מצט ער על אשר סיבות שונות עיכבו את התחלת הרצאותי בבית הספר למדריכים . כמובן , הבטחתי קיימת . אני מתכוון לתת שורה ארוכה של הרצאות , בכול היקף הרעיון הצה"רי והבית '' רי . אך לא כדאי , כמדומני , להתחיל כעת ולהפסיק תיכף ומייד . טוב יותר כי נתחיל בספטמבר , אחרי שובי ארצה . ' למותרת היום השתתף ראש בית"ר בטכס חגיגי של הורדת הסירה הראשונה של הפלוגה הימית בתל אביב , ובטכס נטל חלק בית הספר למדריכים . בהזדמנות חגיגית זו הוחזר להלפרן תוארו : שר המאה . תלמידי בית הספר מילאו תפקיד - ואולי חשוב מאוד , - כשהגיעו במרוצה להגן על ז'בוטינסקי , שהוא וחבריו הותקפו ( 1929 . 7 . 3 ) באסיפת הנב חרים שנערכה ב'אוהל שם' ודנה בהשתתפות היישוב בסוכנות היהודית המורחבת . ההתקפה היתה גסה ומלוות אלימות , ואפשר שבעצם התייצבותם של התלמידים , שהוזעקו מאמצע השיעור שלהם , נמנעה אלימות נוספת . ואחרי מאורעות תרפ"ט שוב נעשה ניסיון לתאם את הפעולה הבית"רית כלפי פנים וכלפי חוץ . ארבר ביקש שוב להבטיח את הזיקה המליאה של ביה"ס למדריכים אל המיפקדה הראשית , והזמין להתייעצות את רוזוב , פרויליך , טובים , וכן את הלפרן , כוגן ופעמוני ( ליום . ( 1929 . 10 . 20 הלפרן הביע בה את דעתו , שהשעה כשירה להגב רת התעמולה בחוגים חדשים . ראוי לארגן 'קבוצות מיוחדות , ' ו'לא חשוב גם כן , אם חברי הקבו צות המיוחדות האלה רחוקים הנם מרעיון בית" ר . אני בטוח , שבמשך הזמן אפשר יהיה לספח את הטובים והמועילים שבקבוצות אל דגל בית" ר , כי העיקר הוא , אם נכניס בלבות המתגייסים החדשים את רעיון בית"ר על ידי האינסטרוק טורים שלנו , ועל ידי הפיקוד המשותף . אם נאתר ולא נפעל באמצעים כאלה יעשו זאת אחרים . ' הוא התריע , שאין לו פרוטה לפורטה , שהמועדון נלקח , והלימודים עדיין לא נסתיימו . 'אני מרגיש , כאילו העובדים בבית הספר הנם בנים חורגים התיקון - קודם כל הנהגת מישמעת . אשתדל ליצור במוסד זה אתמוספירה אשר תעצור בעד חזרת מיקרים כמו המיקרה שאדוני מזכיר אותו , ולשם מטרה זו לא אתעכב , אם אראה שזה הכרחי , מלפני צעדים מחמירים מאוד . מצד אחר ... מצטער אני גם על היחס אל ביה"ס כשהוא לעצמו . יחס אי רצון מראש שמצאתי אותו אצל אחדים מעסקני בית"ר ... גם ליחס הזה החלטתי לשים קץ ... אם נמצא מורים יותר טובים מה אשמח . אם לא נמצא - טוב בעיניי מעט מלא כלום . ' ... ב 929 . 5 . 4 ו נתקיימה התייעצותו של ארבר עם ראש בית"ה וב 6 בו כתב ז'בוטינסקי מיכתב פרטי , וסודי , בלשון הרוסית , תשובה למנהלי בית הספר למדריכים לייד בית"ר , על מיכתבם , שלדבריו לא חידש מאומה . הוא יודע על יחס לא אחוותי מצד חוגים מסויימים בבית" ר לעבו דת בית הספר , ומצד שני , הוא תאה רוח של כת בעבודתו . אומנם לא שינה דעתו ביחס לבית הספר , ואם הוחלט לקיימו במיסגרת בית"ר - והדבר ייתכן רק מתוך שמירה ללא סייג על המישמעת בה - הריהו מוכן להגיש כל עזרה לפיתוחו , ואף מקווה שממנו יתפתח בית הספר הראשי לכול בית"ר . לשם כך > ש לעקור מן השורש כל רוח הכיתתיות , ובית הספר צריך לתת מופת ליחס של אחווה , ושכול 'נשר' ירגיש בכך , ושהמיפקדה הראשית תרגיש , שבית הספר הוא גידול שלהם , גוף שלהם , גאווה שלהם . בלא זה לא ייתכן , 'ולא אוותר ויתורים כולשהם . ' J / 7 JV ז'בוטינסקי למנהלי בית הספר למדריכים , ברוסית

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר