'סיפריית תל־חי'

עמוד:139

פעילות רב גונית מתוכניות העבודה ומן הכרוניקה האירגונית אפשר לעמוד על כך , שהעבודה בקרב ה'נשרים' התנהלה לפי המקובל בכול הסתדרויות הנוער , והכוונה דווקא לחינוכיות שבהן י , שיחות , מישוז קיפ , התעמלות , פלוגות סאניטאריות וכר - כדרך הצופים . כן ברור בהחלט , שאף המבוגרים לא רק בתרגילי סדר עסקו , ואף לא רק בספורט . יש שדווקא לא נמצא המאמן בספורט , משום חסרון כיס ( ובאותם הימים : סכום של גרושים לחודש , ( ברם דברי תורה עלו על שולחנות בית"ר במועדונים ובשיחות בחיק הטבע . היו סיפריות פתוחות , מקהלות , להקות דראמתיות . פעולה תרבותית וחינוכית כאחד . אפילו השגתה על עבודתם של התלמידים בבית הספר נכנסה לתחום אחריותו של מדריך ה'נשרים . ' בירושלים אירגנה בית"ר חוגים שהיו חדשים להתארגנות , כגון נוער מן העדה הקורדית ומן העדה הפרסית , ולא קלה היתה המלאכה . אף בעיר העתיקה אורגנה פלוגה . המועדון המרכזי בשנת 1928 היה בביה"ס 'למל , ' והועמד לרשות החברים רק בשעות מוגבלות בערב . וכרגיל בתנועות נוער הוצאו עיתונים לוקאליים משוכפלים - כך , בגדוד ירושלים , ( 44 ) בשם ' המעפיל , ' וכך בגדוד ה'נשרים' בתל אביב , בשם ' הנשר' ( בהיקטוגראף . ( ונושאי הדיונים : הגלות וארץ ישראל ; איחוד העם ; עם , ארץ , שפה ; כוחה של אנגליה , וכיו '' ב . « " > ( 66 'הנשר' — ( 1928 ) חברי המערכת שושנה ברדיצ'בסקי ושלמה פריד . העורך האחראי י אברהם שכםרמאן . מהנוש - אים : הרצל \ תרומפלדור , שירים נ מישפט סיפרותי ; שיחות . 'המעפיל' — ירושלים — ( 1928 ) עולה מתוך הגיליונות בשער החוברת אנו קוראים : ' מטרת העלון תל חי ... לתת לנוער היהודי חינוך מדיני . חינוך מדיני כעבור שלושים שנה אחרי " הפרוגראמה הבאזילאית" ועשר שנים אחרי הכרזת באלפור — 7 כן ... היה זמן שהלאומיות נחשבה לרעיון טריפה בעיני הדיקטאטורים של רחוב היהודים , בעיניהם של הסוציאליסטים , האידישיסטים , הקוסמופוליטים , הצמחונים וה אכסטרניקים . עכשיו ב"ה הותרה הלאומיות ... אומנם יש בתוכנו אנשים המכריזים על ציונותם ושוללים את המדיניות ... מורגש הצורך בעלייה רוחנית ... העלון "תל חי" לא יתעסק בחינוך לאומי של הנוער , כי אם בחינוכו המדיני . "הפרוגראמה הבאזילאית , " "הכרזת באלפור , " אישור סאן רימו אינם אלא גשר הנייר בדרכו של המשיח . אבל הגאולה האמיתית לא תבוא כל עוד לא נוצר גשר הברזל ... רק על גשר זה יעבור המשיח ... לא נתעסק ב"תיקון החברה , " ב"שיכלול הפרט . " אנחנו לוקחים את האדם כמו שהוא ... " תל חי" - העלון ... יסיר את עלי התאינה מעל הדעות הצמחוניות של הבובריסם והברוכוביסם , וישאיר אותם בכול מערומי הליקבידאטוריות המדינית הציונית שלהם . ' תל חי" ישתדל להפיץ בנוער את הדעות , שעלי - הן כתבו בשעתם יל"ג ב"בין שיני האריות" ו"צדקיה בבית הפקודות , " ברדיצ'בסקי בעל "הוצאות צעירים , " ביאליק ב"בעיר ההריגה , " טשר ניתובסקי בעל "מול נוכח פסל אפולו , " שניאור המשורר ב"והיה באחרית , " ויעקב כהן , משורר הביריונים . הדעות של לאומיות בריאה , כלומר , הדעות על המדיניות היהודית , אצל הגדולים של נושאי הריניסאנסה התרבותית שלנו לא לשם תפארת המליצה נאמרו . • תל חי" של בט"ר / ברית טרומפלדור / ישאף לתת לנוער חינוך של אזרחים וג'נטלמנים . במקום ההמון יבוא הציבור , במקום האכסטרניק יבוא האביר , במקום "החבר" - האזרח , במקום צאן אדם - הגדוד . " תל חי" יילחם בדעות הלינקיזמוס / השמאלנות / האוכלות כל חלקה טובה בנוער שבגולה . לפונים שמאלה נענה ב"ישר צעוד * שלנו ... " תל חי" מרים את דגל נורדאו , ברדיצ'בסקי , תרומפלדור , טשרניחובסקי ת'בוטינסקי . '

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר