למען העברית

עמוד:70

בסופן של השנתיים הראשונות כרגיל בעולם המעשה עולות שאלות הרבה על הפרק כבר בתחילתם של המעשים , המיפעלים . בשנתיים הראשונות לקיומה של בית"ר כבר צפו ועלו למעלה למעלה רובי השאלות בתחום האידיאולוגיה , האירגון , הביצוע , ומהן שאלות הרבה , שהעסיקו את בית"ר כל הימים , ועד ליום הזה . שהרי אף דבר זה רגיל בעולם המעשה r לא תמיד מצויים פיתרונות חד משמעיים . לא תמיד יפים הפיתרונות כפיתרונות של קבע . כשם שהעובר מחזיק בקרבו את תמצית כוחותיו וכישרונותיו של האדם , ומגלם בקרבו לא רק את מעלותיו , אלא אף את חסרונותיו , את קשייו וסיכויי קיומו והתפתחותו , כך היתה בית"ר לאטביה בשנותיה הראשונות לגבי בית"ר העולמית יחסי - חוץ בית"ר לאטביה , ונכון יותר לומר : ביתיר ריגת , נולדה בכותונת פסים - באווירה של אהדה חברתית , וללא הערמת מיכשולים מצדם של המוסדות הציוניים הרשמיים . ועם שהיתה דרכה מוגדרת לפניה הגדרה שלימה , ועם שידעו ראשיה לעמוד על קו ההבדלה הרות נית - אפילו הקיצונית - שבינה לבין הזרמים הציוניים האחרים , לא נתכוונה מעולם להתבדלות ממשית מן הגופים הציוניים והכלליים , ונהגה יחס של כבוד כלפי הבול . אופיינית לאווירה נוחה זו היתה הצעתו של פרופס ( 1925 . 12 . 13 ) 'להזמין אל חג היובל / השני - ' / שכך קראו מדי שנה בשנה ליום הולדתה של בית"ר — את באי כוחן של ההסתדרויות : ברית הצה"ר , ההסתדרות הציונית , הקורפוראציה 'חש מונאי , ' הסתדרות 'המיזרחי , ' הקרן הקיימת לישראל , קרן היסוד , כל חברי ועדת העזרה לחווה , מיפלגת צ"ס / ציונים סוציאליסטים , / מיפלגת צ '' צ / צעירי ציון , / הסתדרויות הסטודנטים ' החבר , ' 'השחר , ' 'בתוליה , ' 'בר כוכבא , ' וכן הסתדרויות 'השומר הצעיר , ' 'הכוח , ' 'מכבי' — למעשה כל האקטיב הציוני בעיר . פרופס אף הציע להזמין כמה אישים , ובכללם לייב יפת . ולעניין זה לא חשובה לנו הדעה , שנתייחסה בפיקפוק גדול לתועלת ולטעם שבהזמנתם של רבימ ( גדין , ( ואף לא העובדה , שבעל ההצעה הראשונה חזר בו ממנה , ( 1925 . 12 . 22 ) משום שראה הגזמה בריבוי מוזמנים . חשוב לנו יותר ציון העובדה שכול המחנה הציוני על כל פלגותיו היה כשר בעיני ראשוני התנועה להיות שותף לשימחה . אין פירושו של דבר , שלא היו חיכוכים - טיבעיים ולאו דווקה טיבעיים - בין בית"ר לבין גופים אחרים , ובייחוד מצד 'השומר הצעיר . ' אף היחסים עם ה'מכבי' לא היו תמיד משופרים . בית"ר נת כוונה לקיים בעצמה את תוכנית הספורט שלה , מתוך הדגשה יתירה של ספורט המגן . ראשי ה'מכבי' חששו להפסד חברים ולהפסד יוקרה . בתוצאת התנאים הללו נוסדה הסתדרות 'הכוח , ' שנטלה מ ' מכבי' מיספר לא מועט של חברים , ואף ניתנה הוראה על איסור חבירותם של חברי ' תרומפלדור' ב'מכבי . ' קבוצת בית"ר בעיר וינדאבה ראתה לשאול ( 1925 . 9 . 23 ) מאת 'ועד הראשים' לפסוק לה הלכה , 'אם אפשר לה לחבריה להיות חברים בהסתדרות של ספורט לא יהודית , אחרי שאסרו עליהם להיות חברי ה '' מכבי . "' יופל : מבקש את הרשות לעזוב את הישיבה , כי איננו מבין מה שמדברים . פרופס נותן לו את הרשות . ' לאחר זמן קצר חוזר יופל לעניין הלשון , ( 1925 . 9 . 16 ) ומציע 'לעבור לאידיש עד לבחירת "ועד ראשים" חדש . ' 'בהצבעה נכשלה הצעתו . ' ב'וועד הראשים' החדש , ( נבחר ב , ( 1925 . 10 . 14 בנשיאותו של פרופס , הועלתה שוב השאלה של ידיעת הלשון בקשר לחלוקת ה'סימנים . ' לפי הצעת פרופס , ובהתנגדות יואלסון , ניתנו ה'סימ נים' ל 26 חברים , ונמנעו מעוד , 11 שעמדו בשאר הבחינות , משום שלא ידעו עברית .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר