מתוך יומן ארץ־ישראלי:

עמוד:302

ג . למהותו של תיאטרון "אוהל" יום שני ביקרתי בימים אלה בהצגת תיאטרון הפועלים "אוהל" — עליו נכתב ב"ראזסוויט" לפני שנה , והיו גם צילומים . מייסדו של התיאטרון , הא' הלוי , היה מקודם עסקן חשוב של "הבימה ; " ממלאי תפקידים , כך אומרים , כולם פועלים במקורם , והם מוסיפים לעסוק במשלחי ידם . הציגו מחזה "יעקב ורחל . " הדבר עשה עלי רושם גדול מאוד ו שלימות ביצוע , ים של כושר המצאה וטעם של הבמאי , אצל השחקנים — קווים ייחודיים של חן מובהק , של מזג אמיתי , ואצל אחדים מהם — של כישרון . באירופה נדיר לראות ליטוש כזה . לא הייתי חושש לכנות זאת כהישג גדול מאוד בגבולות כיוון מוגדר . כל העניין נעוץ בשאלה , כיצד יש להתייחס לכיוון זה : סגנון חיצוני , פנים צבועות בשלל צבעים בולטים , תפאורות משולשות או מרובעות , מחוות והטעמות מודגשות . אומרים , שזאת היא מסורת ואכטאנגוב . אני עצמי מעולם לא ראיתי את ואכטאנגוב ; וכמובן , כולנו מחזיקים טובה לזכרו על עבודתו ליצירת במה עברית ; אולם עלי להודות , שאת מסורותיו , עד כמה שהן השתקפו בתלמידיו , איני אוהב כל עיקר . ויכוח זה כבר אינו חדש , ואי אפשר לנהלו "בחופזה , " ואסתפק כאן רק בנבואה אחת ו אופנה ז 1 היא אופנת הבל , היא תחלוף במהרה ולא תשאיר רישום כלשהו , ואף לא תשביח את התיאטרון בשום דבר בעל ערך . איני רואה במסורת ואכטאנגוב שום זוטות , שכדאי היה לשמור עליהן . הגרוע ביותר בה הוא קרתנותה העמוקה והזולה , אף על פי שלא הכל עוד הבינו , שכאן לפנינו פרובינציה בהתגלמותה המקורית , מאמצי סרק של יפיחודוב לנגן בגיטרה בקשת . ואולם אותי מעניין , בעיקר , צדו האחר של העניין ; ומה שאונןר נוגע לא רק לתיאטרון הפועלים , אלא גם ל"הבימר " . ול"תיאטרון ארץ ישראלי" ( ששבק עתה חיים לכל חי . ( הם כולם רודפים אחר וירטואוזיות שלימה , ואין זה אצלם "שיגעון , " אין זה מותרות , אלא כורח : רק שלימות ביצוע , רק עיבוד אין סופי של זוטות , רק שפע אפתעות , שהוכנו בדיוק נמרץ , — מציל שיטת משחק ; it שאם לא כן , לא היו לו פשוט צופים . אם יש לאדם כתב יד פשוט , הוא מסוגל לכתוב גם באופן רהוט ; אולם , אם כתב היד הוא מסולסל , הוא צריך ליהפך למומחה לכתיבה תמה . אך כתיבה תמה מצריכה זמן . כל הצגה חדשה מצריכה מספר עצום של חזרות . ומשום כן ברפרטואר של "הבימה" — כחמישה מחזות , ברפרטואר של "אוהל , " דומני — שלושה . וזאת אני שואל : כאן הולד וגדל נוער — ומי 3 הלוי , משה , ( 1974-1895 ) שחקן ובמאי ישראלי . מראשוני "הבימה" במוסקווה . עלה לארץ ישראל ב , 1925 ייסד את "אוהל '' ושימש מנהלו .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר