"אנחנו הבורגנים"

עמוד:214

אשר על כן אני מנצל את מותו של לוצאטי , כדי לאשר את נאמנותי הבלתי מעורערת ל"אידיאולוגיה של המאה ה . " 19 אני מאמין בבלויי הסחבות הקדושים ובני האלמוות שבמחסן , בחופש הביטוי , ההתאגדות , ההתכנסות באסיפות והעיתונות , בדמוקראטיה , בזכות בחירה לכל , בשוויון כל בני האדם לפני החוק ובמדינה על מעמדית ; ואני בז עד בלי די ומתוך שאט נפש ולעג לכל יתר האידיאולוגיות . למפלגות הסוציאליסטיות לא השתייכתי מעולם , אך בסוציאליזם פעם האמנתי . בספר אחד ישן שלי מצאתי את השורות הללו , שנכתבו בשנת : 1910 " אני חושב את הלאמת אמצעי הייצור לתוצאה בלתי נמנעת ורצוייה של התהליך החברתי . " כעת לא הייתי אומר זאת . איני חושב , שהנהגתו של משטר סוציאליסטי רצוייה , בלתי נמנעת , או אפילו אפשרית . שני ניסויים הביאו לשינוי דעתי 3 האחד גדול — ברוסיה , והשני קטן — בארץ ישראל . ביחס לרוסיה עלי להכריז ולהעיד על עצמי שהנני בבחינת יוצא דופן : הנני אחד מאותם בעלי המזל המעטים , שבהם לא פגעו הבולשווי קים מבחינה אישית . מתוך שישבתי בחוץ לארץ משנת 1915 לא ראיתים בעיני ; הם לא הרגו איש מקרובי ואפילו לא חבשו מהם איש בכלא . גם את רכושי לא חמסו בשל הסיבה המלאנכולית , שהקורא עצמו לא יקשה לנחשה . משום כך יכולתי ואני יכול להתבונן אל הניסוי הסובייטי בשוויון נפש של מסתכל מן הצד . כידוע לא עלה הניסוי יפה , ואין להסתמך על התירוץ שלפיו עשר שנים הן מועד קצר מדי . לתוצאות של ממש לא ציפה , כמובן , איש תוך עשר שנים ; אולם המגמה נקבעה , ומגמה ז 1 ברורה . כל מדיניותה של רוסיה במרוצת שבע השנים האחרונות נסבה סביב חידד , אחת : איך לקרוא דרור ליוזמה הפרטית , ולא רק לקרוא לה דרור , אלא להציע לה פיתויים אגואיסטיים , שבלעדיהם , כמובן , היא לא תמוש ממקומה , — ועם זאת לשמור בעת ובעונה אחת על המשטר המעמדי . מובן , שזהו בגדר נסיון לרבע את העיגול , אך הלקח העיקרי אינו נעוץ בכך , שלא ניתן לרבע את העיגול , אלא בכך , שבכל זאת אנו נזקקים לריבוע — לריבוע ולא למעגל ! המזימה העצומה לחסל את המשק הפרטי נסתיימה בכך , שכל המוחות הסובייטיים הבריאים שוקדים בחיפושיהם על המצאת צורה חדשה כל שהיא דווקא של המשק הפרטי . הגורם האינדיווידואלי נתגלה כסוד היצירה העיקרי , והקפיץ היחיד , המניע את הגורם הזה , היה , הווה ויהיה יסוד הדחף להתנשאותו של הפרט מעל למישור ההווי של הקולקטיב . היצירה נתגלתה כבלתי אפשרית בחברה , שממנה נעקר יסוד

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר