ה"יד המושטת"

עמוד:43

כל זה היה יכול להיות לא כל כך מסוכן , אילו בעמקי נשמתם של שני הצדדים היתה כבר מושגת זהות השקפות . ואולם דבר זה אפילו איש מן האופטימיסטים עוד לא ניסה לטעון . די להצביע על שאלות מספר מאותו הסוג , שיהיו חייבות להתעורר על כל צעד ושעל בתהליך המפעל בארץ ישראל , כדי לראות את הבקיע במצב הרוח של שני המחנות . אד זה לא מכבר , בקשר לצוואתו של כדורי , נעשה ניסיון מטעם הממשלה לתת לאוכלוסייה בית ספר כללי בלשון האנגלית . האם סבורים ה"ה וינאוור ומארשאל , כי בשאלה זו תיתכן זהות השקפות מלאה בין הקונגרס , מצד אחד , ונניח , בין הצירים של מתבוללי לונדון , מצד אחר ? או עוד דוגמא : אף בימי הא' סמואל היו רגעים , שבהם נדמה היה , שסכסוך גלוי עם המינהל הבריטי הוא בלתי נמנע , אך הוא לא פרץ החוצה רק בשל יחסנו הסנטימנטאלי אל הנציב העליון היהודי . אולם בכלל , מקרי סכסוך הם בלתי נמנעים , והמיישב אינו יכול לוותר על זכותו להתאונן על המינהל . האם מוכן מישהו לערוב לכך , שבמקרה דומה יזכה גם הקונגרס לתמיכתם של מתבוללי לונדון — אותם מתבוללים , שבשנת 1920 מחו אף על המחאות בתגובה על פרעות ירושלים , כיון שראו בזה ערעור יוקרתם של השלטונות הבריטיים י ! איני נוגע עתה בשאלה , מי יהיה צודק ומי אינו צודק בסכסוכים אלה או דומיהם . ואולם דבר אחד אינו מוטל בספק : הסכסוכים הם בלתי נמנעים . הם אפשריים , כמובן , גם בתוך מוסד נבחר ; ואולם אז פותרים אותם על ידי פנייה להצבעת העם . במוסד , הבנוי לפי שיטת שני חצאים , תיקון זה יהיה חסר . להסתדרות הציונית , שעתה מבצעת , טוב או רע , את רצונם של חצי מיליון בוחרים , לא יישאר אז אלא לבלום את עצמה ולשתוק — כיון שלא תוכל , כמובן , אחר קרבן כזה של ויתור עצמי , להגיע עד לקרע . זהו המצב . איש אינו מכחיש אותו . על כך , שרפורמה זו של ה"סוכנות היהודית" פירושה חיסול כל זכויות הבכורה של הקונגרס , מדובר בגלוי אף בעיתונותנו הרשמית . וכל זה צריך לקרות לא משום שבכלל אין דרך לאיחוד עם ה"יד המושטת ! " היא ישנה ! הקונגרס המורחב . ואולם , הואיל ונמצאו , כך אומרים , מיליונרים מספר , שאינם רוצים להיבחר , מציעים לנו , כמוצא יחיד , שווה ערך מלא ובלתי חוזר של התאבדות מדינית . 8 סר אליאס כדורי , נדבן יהודי בשאנחי , השאיר בצוואתו לממשלת ארץ ישראל סכום של 120 , 000 לי"ש בקירוב למטרות חינוך . הממשלה החליטה להקים שני בתי ספר חקלאיים נפרדים , ליהודים ולערבים .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר