מתקפה מדינית

עמוד:166

חלקי ? מי שאוהב למתוח ביקורת יכנה שיטה זאת לעורר את הרצון הלאומי בשם שבתאות או דמגוגיה . אין הדבר לא זה ולא זה . זוהי פשוט המחשתה של ארץ ישראל בתודעת העם . יש ליצור אצל המוני העם מין תחושה כזאת , כאילו הוריש מישהו לכל אחד מהם סכום כסף , וכאילו , חרף אישור הצוואה ובשל מזימותיו של מישהו , אין רוצים לשלם לו את המגיע לו . יש ליצור תחושה זו לא משום שכך נוח יותר לתעמולה , אלא משום , שמבחינה משפטית , זהו בדיוק המצב על דרך ההיקש : אכן , באורח רשמי , "הורישו" " ) home בית ( " לכל אחד מאתנו . לחץ ממשי זה , ואפילו הוא לחץ אנוכיי של רבבות תובעים , הינו היסוד הראשון למתקפה המדינית . הטיפוס השני — יהודי תושב קבע , פחות או יותר אמיד . טיפוס זה מזדהה כיום עם אמריקה . אך , כמובן , יש כמותם בכל מקום , לכאן שייכים גם ה"גבירים , " אד , מבחינה מדינית , השובים יותר בני המעמד הבינוני , כי הם רבים . טיפוס זה אינו מהגר ואינו סובל חרפת רעב ; אבל הוא מממן את כל העניין העולמי העצום של הסיוע לכלל ישראל . לפני המלחמה , ובייחוד אחר המלחמה , הוא פיזר ביד רחבה טונות רבות לאין ספור של זהב שכמו שקעו בתוך תהום חסרת תחתית , כדי לתמוך בבני דתם לבל יטבעו בביצה נטולת התקווה של פולין , רוסיה וכיוצא בהן . לפני שלוש שנים עמד הוא אף על סף גילוי התעניינות רצינית בארץ ישראל — לא למען עצמו — אך מאז השלים גם הוא עם המחשבה , כי העניין נפרט לפרוטות , וכי על בסיס זה אין לבנות סיוע רציני . את אכזבתו זו הוא מסביר , כמובן , על סמך חסרונותיה כביכול של ארץ ישראל עצמה . היא קטנה , דלה , וכיוצא באלה תארים . יש להסביר לו , כי הצרה אינה נעוצה בארץ , אלא בהיעדר תנאים מדיניים מוקדמים להתיישבות ; וכי לוא נוצרו אותם התנאים המוקדמים , כי אז היה בכוח הדולרים החיוניים שלו , המוסיפים לזרום בשמו של ה"ג'וינט" או פשוט בצורת המחאות דואר , והנעלמים בביצה הטובענית , כדי למלא תפקיד גדול ביצירת מגורים נרחבים ויציבים . העניין איננו בשכנועו , — כפי שמשתדלים כעת לעשות , — שייתן סכום כזה וכזה לארץ ישראל , נוסף ובלי קשר לסיוע ה"רציני , " הציבורי והפרטי ; המשימה היא למשוך את תשומת לבו על ידי יצירת סיכוי למיזוג שני הקטבים לכך , שארץ ישראל יכולה להיעשות "קרן עזרה , " אם רק תהיה שיטת ניהול הארץ מותאמת לדרישות ההתיישבות . או אז יהיה אפשר לגייס למען הלחץ המדיני גם את כוחה המוסרי של שכבה זו , זאת אומרת , למעשה , את כוחם של , פחות או יותר , כל היהודים תושבי הקבע בארצותיהם . את הטיפוס השלישי נרשה לעצמנו לכנות בשם העצם הכללי — "באלפור . " ארתור באלפור הוא אחד , אך , בכל זאת , במשך שנים אלה נשתכנענו כי יש

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר