ההסתדרות הציונית החדשה - הצ"ח מאמר שלישי

עמוד:225

העובדה , שהקונגרס הוא פרי יצירתו של הרצל והניסיון הראשון , זה מאות בשנים , לאחד את היהדות — איננה הדבר העיקרי בעיניהם : אמנם , רגע זה של יראת כבוד ממלא תפקיד רציני במירקם הנפשי שלהם , ואולם עם זאת — תפקיד משני . הרבה יותר חשוב לגבי דידם הוא זה , שהם רואים בקונגרס לא סתם כינוס של בני אדם , הרוצים להשתתף בו , אלא בפועל פארלמנט של עם ישראל . הריני מביא בזה הנמקה של השקפה זו מתוך מכתב פרטי , שנתקבל בימים אלה י ... " אילו היינו אומה ככל האומות , כי אז היה לנו פארלמנט , וכולנו היינו בוחריו , ואפילו נגד רצוננו ; ומכל מקום , היינו כולנו נתיניו , כלומר , היינו נאלצים להישמע לחוקיו ולשלם את המסים שנקבעו על ידיו , בין שאתה רוצה בכך ובין שאינך רוצה . מדוע ? מפני שהמשטרה היתר . מכריחה אותנו לכך . ואילו אני , כיהודי לאומי , חושב , שאין זה הגון לנצל את העובדה , שאין לנו משטרה , אין כוח כפייה , כלומר , לנצל לרעה את אסון הגורל היהודי וקללתו . אני רוצה לראות בקונגרס את הפארלמנט , ובהסתדרות הציונית — ברית של כפייה , ככל מדינה שהיא ; אני רוצה זאת פשוט מתוך כבוד לאומי עצמי . אני יודע , שזוהי תרמית , שלמעשה נשען הקונגרס רק על מיעוט בלתי ניכר של היהודים ; אולם הרשו נא לי לראות באותם יהודים , שאינם משתתפים בבחירות לקונגרס זה , עריקים לאומיים . ואילו אני איני רוצה להיות עריק ; ואם מספר שוקלי שקל יירד לתריסר , אהיה אני השלושה עשר . " נקודת ראות זו ניתן לכנות בקיצור : אמונה באחדות ישראל ואמונה בכך , שסמלה של אחדות זו הוא ההסתדרות הציונית והקונגרס שלה . לאמונה זו מצטרפת , אצל מתנגדי העצמאות , עוד אמונה אחת : אמונה בשכל הישר ובחוש הממלכתי של "יהודי ממוצע . " אותו כותב ממשיך : " אני שולל לחלוטין את התורה בדבר 'גזעים פסיכולוגיים' — אותה תורה , שלפיה יש , כביכול , רעיונות , שיהודי 'ממוצע' אינו מסוגל לסגלם מטבע ברייתו , מפני שהם מובנים , כביכול , רק ליהודים בעלי עקמומית מוח מיוחדת . אני מאמין באמונה שלימה , שכל אדם ממוצע מסוגל לסגל כ ל רעיון נכון ; אם לא סיגל אותו עד עתה , עליכם להוסיף ולשננו באוזניו עד שתיטעו אותו בלבו . אמונה זו באדם ממוצע היא בשבילי כל משמעותה של הדמוקרטיה ; אילו התאכזבתי ממנה , כי אז הייתי מתייאש לא רק מן הציונות ומן הקידמה היהודית , אלא גם מן הקידמה של כל העולם . לא אוותר על אמונתי זו , ועל כן אמשיך בעקשנות דווקא אותו דבר , שאתם לועגים לו , — כיבושם של המוני היהודים , ומשוכנע אני בהצלחתי במוקדם או במאוחר . "

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר