הגירה

עמוד:125

תינו" ההולכות ונהרסות בגולה ( קול נפץ הרבה יותר חלש מן השאון שבו אנו שרויים כיו , ( 0 קראתי לתופעה זו : "סערה בכיוון ההפלגה . " כתבתי אז , שהתמוטטות הכלכלה היהודית , המסתבכת עשרת מונים מחמת אי אפשרותה של הגירה , מציקה לא רק לנו , אלא גם למדינות , שבתוכן מתחולל התהליך הזה ; ושמכאן נובעת הטאקטיקה שלנו — לקשור את הציונות בשאלת ה"אוואקואציה" ( הפינוי ) הראדיקאלית , אם גם בהדרגה , כלומר , לעניין בציונות כמה מדינות , בשם האינטרסים שלהן עצמן , — למען ציונות כזאת ולדרוש התקפה משותפת וכללית על חבר הלאומים , על אנגליה , על דעת הקהל בעולם . הטאקטיקה הציונית התנהלה בדרך אחרת . הכרתם של העולם ושל אנגליה הורעלה באורח שיטתי על ידי "אחד העמיות , " ולא עוד אלא על ידי "אחד העמיות" בגירסה זולה , ברוח הרחוב , גייסה נבערת , שהסופר המנוח עצמו , חרף כל שגיאותיו , אינו אשם בה . בהטפה ז 1 לקשקוש ה"רוחני" בשם "ציונות , " הפתיע לא רק העיוורון . גרוע מזה : הורגשה כאן קשיחות לב , משהו שנודף ממנו ריח של "קוובע" במשמעות הגנאי של מלה זו ; ובסופו של דבר היא התנוונה לדרגת "גסות רוח" פשוטה , אשר לה מטיפים כיום בשם "ברית שלום" בארץ ישראל : "הבה נידבר עם הערבים , שלא להכניס לכאן עוד יהודים , או אז טוב יהיה לנו , ואנו נהיה ה'בית הלאומי . " ' ועוד גרוע מזה : באורנה רוח של עיוורון , ועוד גרוע מעיוורון , מתנהל עכשיו משא ומתן בין הסוכנות היהודית לבין ממשלת בריטניה . מובן , שהצד היהודי ליד ה"שולחן העגול" נלחם נגד אותם הביטויים והמחשבות הכלולים בכתב הפלסתר הפאספילדי , שהעלו את חמתם אפילו של מתבוללים מובהקים מסוגו של קלוד מונטיפיורי . אך לאמיתו של דבר שואפים האדונים מן ה"סוכנות" לדבר אחד בלבד : החזרתו של ה"סטאטוס קוו , " שפרח לפני אוגוסט 1929 ולפני "הספר הלבן . " הרי מן ה"סטאטוס" הזה היו הם מרוצים ; הרי בגללו אמרו הם : "המצב משביע רצון . " עתה מחכים הם בקוצר רוח לרגע שבו יוכלו הם לשמח את צאן מרעיתם בבשורה טובה : "המצב המשביע רצון" הושב על כנו ! — אותו המצב , שבימי קיומו הבאנו לארץ-ישראל בשנת 3450 — 1927 עולים , ב , 2001 — 1928 ב 5429 — 1929 ( בלא למנות את מספר היוצאים מן הארץ ) ; אותו המצב , שעם קיומו נהפכת הציונות בפועל לקשקוש , ללעג גם לאידיאל היהודי , גם למצוקה היהודית , — לדבר של מה בכך , שאינו ראוי , וכדאי , לאמיתו של דבר , לתשומת לבו של איש , לא שלנו ולא של אחרים .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר