הנוער של הציונות ההרצלאית [ב]

עמוד:64

לוואי של ברית טרומפלדור , סוג ב' י אני באמת איני רוצה להעליב איש , אך הרי כל אלו הן בגדר תיאוריות שלא נשקלו כל צרכן והן בלא תקנה . הייתי יכול להבין , אולי , בני אדם , שהיו אומרים : כל מי שאינו מכשיר עצמו מתוך הכרה מלאה לאיזו עבודה שהיא , מקומו לא יכירנו בברית טרומפלדור . הייתי נלחם בכל כוחותי נגד רעיון זה , אגב , בשל סיבה , שמייד אציעה , אולם , למצער , הייתי יכול להבין את הרעיון הזה . אולם עדיין לא שמעתי הצעה למחוק , למשל , את שמה של ברית טרומפלדור בתל אביב מרשימת בית"ר העולמית . משמע , גם לשאוף לזכות ב"ד 1 , ן" וגם להקפיד על התמימות , כלומר , להרשות ליסודות לא חלוציים גישה לתנועה , אד עם זאת להודיע להם , שהם מסוג נחות יותר . אפשר להטיף דברים כאלה רק באין מחשבה תחילה . דיברתי במאמרי הקודם על הסיבות שהניעוני , בעיקרו של דבר , שלא להסכים לצמצם את יעודה של ברית טרומפלדור להכשרת חלוצים בלבד . וכאן ברצוני להצביע על עוד סיבה . אם גם נניח לרגע , שאפשר , או כדאי להקים ארגון רק למען מלאכה "עיקרית" אחת , הייתי עומד על "מלאכה" אחרת . השורש , שממנו צמחה תנועה זו , נקרא "לגיוניזם . " לפני חמש עשרה שנה היה רגע , בו שמו פניהם פאטרסון וטרומפלדור , בראש שש מאות " נהגי פרדות" לגאליפולי , משום שהם האמינו , כי בכך ישמשו מופת , וכמותם יעשו עוד עשרות אלפים , וכעבור שנה יהיה בזירה צבא יהודי גדול , וארץ ישראל תיכבש , בעיקר על ידי חיילים יהודים . אד הדור של אז , שהיה צעיר , נתגלה בלתי מוכן לכך . אין אנו יודעים מה עוד עתיד להתרחש בעולם ; אולם דווקא מחשבה זו , שהעם היהודי זקוק לנוער , שאפשר יהיה לגייסו למען משימה גדולה ברגע היסטורי גדול — דווקא מחשבה זו הביאה לידי הקמתה של ברית טרומפלדור . אם לחפש ( איני רואה טעם לשם מה ) דווקא חד צדדיות בהכשרה , — הריהי זו , ובלעדי " מלאכה" זו , באמת לא יכירנו לאדם כזה מקומו בבית"ר ואין לו צורך להתעטף באיצטלא של טרומפלדור ולברך בשלום את חברו בקריאת " תל חי . " בכל זה יש להתעמק , לא להתעצבן , ולא לחשוב , שפירוש הדבר , ש"אין צורר במשק חקלאי . " המשק החקלאי הלאטווי שלנו , עריסתה של בית"ר , 1 בנובמבר 1925 עלתה לארץ ישראל קבוצת הבית"רים הראשונה מלאטוויה שהכשירו עצמם לחיי חקלאות , וקבוצה שנייה — בקיץ . 1926 הם נתיישבו בבנימינה והקימו בה את קבוצת "מנורה . " במידת מה היו הם זרים לרות בית"ר בארץ , ככל שהיה מדובר בהשקפתם הסוציאלית . הם ביקשו להיות מסונפים ל"הסתדרות" הכללית .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר