עיצוב מדיניות חינוכית מתחדשת: ניסויים בחדשנות חינוכית כחלק מהתשתית של מערכת החינוך גנית ויינשטיין, שחף גל

עמוד:13

לתת קנס , ( אם בהתערבות בריב משפחתי , אם בדחיית תשלום ארנונה וכדומה . בפועל , מפעילי המדיניות עובדים במציאות של דילמות מקצועיות , סתירות פנימיות במדיניות ועוד . היישום בפועל ומידת היצירתיות במתן פתרונות לבעיות הם שהופכים את המדיניות לאיכותית יותר או פחות . ( Lipsky , 1980 ) כך גם בחינוך - לדוגמה , הסתירה המובנית בין חינוך שוויוני לכל לבין החינוך למיצוי מרבי של כל תלמיד ( ג'נסן , ;( 2003 או מתן עצמאות לתלמידים אך הכתבת דפוסי התנהגות קשוחים ותוכני הוראה ברורים מאוד וחד משמעיים . ( Popkewitz , 1984 , 1991 ) כך גם לגבי יישומים של טכנולוגיה חדשה בחינוך . ( Bork , 2000 ; Edelson , 2001 ) מכאן החשיבות של זיהוי , פיתוח ווידוא של קשר איכותי בין המדיניות לבין יישומה . יוזמות וניסויים רבים בתחום החדשנות החינוכית מנסים לתת פתרונות איכותיים לדילמות מקצועיות מסוג זה , בין היתר במטרה לפתח מיומנויות חשיבה איכותיות ( פסיג , . ( Passig , 2003 ; 2002 אך מעבר לכך , מתבקשת תשתית מערכתית ומדיניות ברורה לחיפוש ויצירה של פתרונות איכותיים ליישום המדיניות בפועל , תוך הלימה בין המדיניות המוצהרת לבין המדיניות בפועל . במובן זה , יוזמות וניסויים שנובעים מזיהוי צרכים של "אנשי שטח" הם אמצעי חשוב - קריטי והכרחי - לפיתוח וליישום מגוון של מודלים חדשניים ראויים , שנותנים ביטוי בפועל למדיניות החינוך , ואשר מתוכם מקבלי החלטות , מוסדות חינוך ואנשי שטח יכולים לבחור מודלים או רכיבים המתאימים לצורכיהם , לתפיסת עולמם ולאוכלוסייתם בהקשר של יישום מדיניות החינוך . מיסוד של שינוי - לשם מהל מיסוד של ניסויים ויוזמות במערך ארגוני הוא דרך לוודא שמתקיימות ומתפתחות דרכים איכותיות לשינוי ארגוני . ארגונים עסקיים ( חברות דוגמת פולרויד , , 3 M אינטל ורבות נוספות ) זיהו זה כבר את הצורך הזה , ומנסים דרכים שונות לביסוס תפיסה זו כחלק מהמבנה הארגוני ומתהליכי הפיתוח . לדוגמה , אנדי גרוב , מנכ"ל אינטל לשעבר , מבהיר בספרו רק הפרנואיד שורד ( 1996 ) את החשיבות שעל המנהלים לייחס לניהול ולזיהוי של חדשנות ויצירתיות ולמיסוד תשתיות אלה . מערכות וארגונים זיהו זה כבר כי הסיכוי ששינויים "יתקבעו" ויתממשו בארגון תלוי ביצירתם של מנגנונים ודרכי עבודה וניהול שנותנים ביטוי לשינויים אלה . אכן , קיימת סתירה פנימית בין קיבוע מוסדי של שינוי לבין הצורך בשינוי תמידי . מתח

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר