עיצוב מדיניות חינוכית מתחדשת: ניסויים בחדשנות חינוכית כחלק מהתשתית של מערכת החינוך גנית ויינשטיין, שחף גל

עמוד:12

יחידים בכל הנוגע לחינוך הדור הצעיר . מאחר שכך , הגדרת מודל בית ספרי סטנדרטי ואחיד , במתכונת של , one size fits all היא בבחינת התעלמות מההטרוגניות ומרצונותיהם וצורכיהם של התלמידים ושל הוריהם - דבר שעלול ליצור אי שביעות רצון ( אבירם , ; 1999 אלוני , . ( 2005 שלל היוזמות הפועלות בבתי הספר הן עדות לדרישה של ארגונים למיניהם להטביע את חותמם בחינוך ולשלב בו מסרים ותחומי דעת חדשים שתואמים את תפיסת עולמם ; אולם לא פחות מכך הן עדות לדרישה ההולכת וגוברת של תלמידים והורים לגוון את תוכנית הלימודים המסורתית ואת דרכי ההוראה והלמידה , להתאימן לתלמידים ולמציאות התרבותית החברתית , ולחפש אחר מערכות חינוך ש"תפורות" על פי ראיית עולמם ( קון , . ( 2000 מדינות וארגונים בין לאומיים פועלים לפיתוח מודלים חדשניים העולים בקנה אחד עם המאפיינים העכשוויים והעתידיים של החברה , התלמידים והידע . ( Bawden & Szabados , 2001 ) פעולתם מתאפיינת במאמץ להגדרת פתרונות חלופיים , להבדיל מניסיון לגבש פתרון מיטבי יחיד ואחיד . החיפוש אחר פתרונות חינוך איכותיים מתקיים גם בקרב "אנשי השטח" - מורים , מנהלים ואנשי עשייה חינוכית - אשר מתמודדים יום יום עם הסוגיות שצוינו לעיל . בכמה מדינות נושא זה מקבל עדיפות , תקצוב ותשתיות כדי למצוא פתרונות איכותיים ברמה המערכתית . הסיבה לכך נעוצה בהכרה שמדיניות חינוך איכותית מותנית בפועל באופן ביצועה על ידי אנשי המקצוע - במקרה של מערכות חינוך מדובר בסגל ההוראה והניהול . סקר וניתוח של מערכות חינוך בכמה מדינות , שביצע באחרונה מכון מקמי , ( Barber & Mourshad , 2007 ) מבהיר זאת בצורה שאינה משתמעת לשני פנים - הדרך לשינוי איכותי של מערכות חינוך עוברת דרך הסגל המקצועי , גיוסו והכשרתו . חשוב לבחון את הקשר בין ממצא זה לבין יישום מערכתי של מדיניות של חדשנות חינוכית ( זוהר , ; 2000 לוין , . ( 1998 ספרות ענפה בתחומים של מדיניות חברתית , שיטור , מוסדות אקדמיים , מנגנוני פקידות , תכנון אורבני , בריאות ועוד , מצביעה על כך שמדיניות ציבורית בפועל מתבטאת באיכות המדיניות וביישומה על ידי דרגי הביניים ואנשי הביצוע שפועלים במסגרתה ( לדוגמה . ( 1988 ; Lipsky , 1980 ; Schon & Rein , 1994 ; Van Maanen , 1973 Crazier , 1971 ; Gal , כך גם בעולם המחשוב ועיבוד הנתונים . ( 1988 Greenbaum , 1979 ; Kunda , 1992 ; Zuboff , ) יתר על כן , בדרך כלל קיים פער - לעיתים פער גדול - בין המדיניות המוצהרת לבין המדיניות בפועל , כפי שהיא מיושמת בחיי היומיום על ידי האנשים שמפעילים אותה . פעמים רבות הם אלה שלמעשה מתווים וטווים את המדיניות . רובנו נתקלים בחיי היומיום בדוגמות אין ספור למצבים אלה , אם בתחום השיטור הקהילתי ומשטרת התנועה ( את מי לעצור , למי

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר