בין חזון להיגיון: על אסטרטגיות שינוי וחדשנות בחינוך

עמוד:11

בין חזוןלהיגיון : על אסטרטגיות שינוי וחדשנות בחינוך דוד חן מבוא : שינוי וחדשנות - לשם מהל לנוכח המאמצים החוזרים ונשנים במדינות רבות בעולם לשנות ולחדש את פני מערכת החינוך , יש השואלים : "מה העבודה הזאת לכס ? וכי החינוך הטוב , הישן והמוכר לא הניב את הישגי המדע , המשק והחברה במאה העשרים " ? לאחר שורה של רפורמות למיניהן , שלא מימשו את הציפיות של מנהיגות החינוך , נטבעה הסיסמה Back to Basic הבה נשוב לתביעות היסוד של החינוך לכול — שליטה במקצועות היסוד , קריאה , כתיבה וחשבון . כל שאר היעדים , תחומי הדעת ושיטות ההוראה החדשניות , כל אלה יוכלו להמתין . ( 1 ) עם זאת , ישנה הסכמה גורפת בין קובעי המדיניות , חוקרי החינוך ואנשי ציבור שמערכת החינוך בעולם כולו נמצאת במשבר עמוק . מאפייני המשבר שהספרות המחקרית מצביעה עליהם קשורים לשורה של משתנים ( קומבס , ( 2 ) בויר , ( 3 ) קרנגי , (( 5 ) IEA , ( 4 ) שהאוניברסליים שבהם נמנים כאן : . 1 הישגים נמוכים במקצועות היסוד : נתוני אונסקו מצביעים על קרוב ל 890 מיליון בני אדם , בין הגילים , 65—15 שאינם יודעים קרוא וכתוב . תופעה זו מאפיינת את מדינות העולם השלישי , למרות מאמצים בלתי נלאים ללחום באנאלפביתיות . שורה של מחקרים בינלאומיים , כמו מחקרי 1 IEA , ( 5 ) OECD התמקדו בהישגים בלימודי מדעים ומתמטיקה , אגב השוואה של מערכות חינוך בכ 40 מדינות שנחקרו , ובתוכן רוב המדינות המפותחות , והם מצביעים על התפלגות הישגים ( בטווח , ( 800—0 שבה מדינות רבות

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר