מבוא

עמוד:8

המטפורה של התזמורת מתארת את מדיניות ההפצה והיישום של הידע החדש , וזו של המנצח מתארת את תרומתו הייחודית של המנהל להצלחת התהליך . בסיכומו של המאמר מוגדרת אסטרטגיית השינוי , המשלבת מחקר , פיתוח והפצה . המאמר השלישי נכתב על ידי אסנת בר , והוא מציג את המחקר " בית הספר הניסויי 'מגן' לשפות ותרבויות" באמצעות מסגרת תאורטית הלקוחה מהנדסת תעשייה וניהול . המאמר מציע מודל עסקי המקדם במקצת הכנסת שינויים בפיתוח ארגונו של בית הספר הניסויי . תפיסה זו אפשרה לחוקרת לבחון הן את הדינמיקה והן את התוצרים של תהליך הניסוי ומורכבותו . המחקר מציג מוסד מתוחכם , עשיר בתכנים , ובעיקר בעל יכולת לפתור בעיות מתוך התבססות על דיאלוג נכון עם הסביבה . המחקר מצביע על הצלחה מבוססת של המודל , ועם זאת הוא מעלה שאלות לגבי למידתה של המערכת מהצלחה זו . המאמר הרביעי נכתב על ידי שני שולזינגר והוא מציג חקר מקרה של " חטיבת הביניים על שס בן צבי . " המחקר מתבצע אגב שימוש בתורת המערכות הכללית כמסגרת תאורטית . תורת המערכות אפשרה לבחון את בית הספר כמערכת דינמית , המקיימת יחסי גומלין עם סביבתה . פתיחת הגבולות והרחבת קשרי הגומלין ( בעקבות דיואי ) מקבלים משמעות מיוחדת , וכל השינויים הארגוניים והקוריקולריים מייצרים מודל מרתק , הראוי ללמידה וליישום . המאמר החמישי נכתב על ידי אסנת ספורטה , והוא עוסק בחדשנותו של מודל הדיאלוג היצירתי ובאפשרות להפיצו במערכת החינוך . המחקר מתמקד בבית הספר הניסויי העל יסודי "רמות חפר" ובפיתוח מודל הוראה למידה חדשני . המחקר מתבסס על מסגרת תאורטית של חדשנות ונוקט גישה מערכתית הבוחנת את כל מרכיביו של בית הספר : מטרות , תכנים , מורים , תלמידים , שיטות הוראה ותהליכי שינוי . המחקר קובע כי בית הספר פיתח ויישם בשלמות מרשימה מערכת של הוראה למידה , שהיא בבחינת פרשנות אותנטית לגישת החקר בחינוך . כמו כן קובע המחקר שבית הספר צבר ידע מקצועי רב בפדגוגיה , במנהל ובמקצועות הלמידה השונים . עם זאת , רוב הידע הזה נותר בגבולות בית הספר . המאמר השישי , "בית הספר 'כרמים' — סיפורו של ניסוי , " נכתב על ידי יפה בן עמי , והוא מציג נקודת מבט אישית של מנהלת בית הספר , אשר יזמה את הניסוי והתהליך וליוותה אותם במשך עשר שנים.- משלב התכנון הרעיוני , לאורך תהליך ההקמה וההפעלה הממושך , ועד צמיחתו של המודל המגובש , המתבסס על למידה ארגונית אינטנסיבית משולבת , שכללה את הצוות החינוכי ואת צוות המחקר האקדמי . המחברת מציגה

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר