בין ארץ־ישראל לבבל: דפים חדשים מחיבור "פירקוי בן באבוי"

עמוד:3

" ) ובשביל" - כלומר : ורב יהודאי אף הוא כתב קודם בנושא . ( ... אמנם , קיומה של איגרת זו של רב יהודאי אינו מוכח ממקורות אחרים , והדבר עדיין טעון בירור . כמו בחלקים אחרים של האיגרת , גם כאן , בחומר החדש , חוזר רב פירקוי תמיד לדבריו של רב יהודאי , שהיה רבו של רבו מר רב רבא , כאמור . כך בסעיף הראשון של החומר החדש ( סי' א ) הוא מזכיר באמצע דבריו ? "ועוד שאלו אותו [ כלומר , את רב יהודאי ] אילו שמתירין נדרים ושבועות , " ... ומן הסתם שגם הסעיף ההוא התחיל במילה "ובשביל" ( אלא שהדף שלפנינו מתחיל באמצע העניין , ( וכן ביתר הסעיפים המתפרסמים כאן ( סי' ב-ז ) שכולם מפנים לדברי רב יהודאי : "ובשביל שמוציאין ספר תורה במנחה שלימים טובים , " ... "ובשביל שמוציאים ספר תורה בפורים ביום חמשה עשר , " ... וכן הלאה . איגרת זו של רב פירקוי בן באבוי נודעה לנו היום מתוך שיקומה משרידי הגניזה , וקשה לדעת עד כמה היה החיבור נפוץ אצל חכמי ישראל בימי הביניים , מחוץ לאגן ים התיכון ( אזור החומר שבגניזה . ( החיבור קיים לפנינו היום בתוך חמישה עשר עלים בערך , שהועלו בידי החוקרים מן הגניזה וזוהו כשרידים מחיבור זה . רובם פורסמו בעבר . העלים הללו שייכים לחמשה עותקים של החיבור שנכתבו בידי סופרים שונים ובמשך הזמן נפרדו העלים ונפלו כולם לגניזה . לפני כארבעים שנה מצא שרגא אברמסון בין שרידי הגניזה שבקמברידג' ( לקראת מיונם בסדרה החדשה של אותו אוסף ) שני דפים חדשים מן החיבור , REJ , 70 ( 1920 ) , pp . 136-137 ובמבואו שם , עמי . 115 כן ראה ; גינצבורג , גנזי שכטר , ב , עמי ; 559 דנציג , מבוא להלכות פסוקות , עמי , 22 הערה 6 . 30 יצויין , שגם כמה תשובות גאונים מתחילות במילה "בשביל , " ראה למשל אצל י' ברודי , תשובות רב נטרונאי גאון , ירושלים תשנ"ד , עמי . 48 7 רק שני חלקים מן האיגרת הגיעו לידינו מהספרות ההלכתית והמדרשית שמחוץ לגניזה , ושניהם בעילום שם המחבר . והם : ( א ) דרשה בשבח התורה שבעל פה וישיבות הגאונים שבתחילת האיגרת , והיא ידועה מכבר ממדרש תנדוומא ( הנדפס ) לפרשת נח , סי' ג . רומה כי החומר חדר לנוסח התנחומא טרם עריכתו הסופית ( באיטליה ;(? ( ב ) חל ק אחר של האיגרת , על חשיבות מצוות תפילין , כלל ר' יהודה ברצלוני ב"הלכות תפילין" שחיבר . אף שהחיבור ההוא לא הגיע לידינו בשלימותו , '' עניין תפילין" שבו ידוע ממקורות אחדים . ראה דנציג , מבוא להלכות פסוקות , עמי . 456-454 חוץ משני המקורות הללו נעלם חיבורו של רב פירקוי לגמרי ממורשת הספרות הרבנית של ימי הביניים , מחוץ לגניזת קאהיר . וראה : מ"ע פרידמן , "התנגדות לתפילה ולמנהגי תפילה ארץ ישראליים , " שי אליצור ואחרים ( עורכים , ( כנסת עזרא : ספרות וחיים בבית הכנסת ( אסופת מאמרים מוגשת לעזרא פליישר , ( ירושלים תשנ"ה , עמי . 70 כן ראה : הנ"ל , "על טענת פירקוי בן באבוי בדבר מציאת ספרים גנוזים של הירושלמי , " סיני , פג ( תשל"ח , ( עמי רנ-רנא . על הדרשה בשבח התורה שבעל פה , ראה גם להלן בהערה גו . 8 לוי גינצבורג חזר והדפיס את הדפים שנתפרסמו עד ימיו , וצירף להם מבוא מקיף . ראה : גנזי שכטר , ב , עמי . 575-504 ראוי לציין גם את מאמריהם של מאן , לוין ושפיגל על החיבור ( הוזכרו לעיל בהערות . ( 5 , 2

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר