הספר ומלאכת הספר בארץ־ישראל בימי־הביניים

עמוד:2

א בימי הביניים , עד כיבוש הארץ על ידי הצלבנים , ( 1098 ) היה מרכז הספר העברי בארץ ישראלי . לא ארץ איטליה ולא ארץ ספרד ואף לא ארץ בבל ולא ארץ מצרים לא שימשו מרכז לספר הקשור בספר הספרים , המקרא , מסורת המקרא , דקדוק המסורה ; הן אף לא שימשו מרכז לכל הקשור בפיוט העברי לכל סוגיו וצורותיו ובוודאי לא לכל הקשור בתורת הבלשנות העברית . הספר העברי הוא שהביא את החידושים אשר נתחדשו בשדה הספרות המקראית , בשדה התפילה והשירה העברית ובשדה הבלשנות העברית , אשר נתחדשה בראש ובראשונה בארץ ישראל . בימי הביניים עברו על הספר העברי שלוש מהפיכות : א . השינוי הגדול מצורת המגילה לצורת המצחף ; ב . השינוי הגדול שחל בחומר לכתיבה , מחומר הפאפירוס והקלף לחומר הנייר י ג . השינוי הגדול בשימוש בסימנים בכתב לתנועות , מחומר בלתי מנוקד לחומר מנוקד . השינוי הראשון מצורת המגילה לצורת המצחף / הוא המצאתם של הרומיים במאה הרביעית לספירה הנוצרית . הרומיים כינוהו בשם "קודיקס" Codex , codices ) ופירוש המלה ! טבלת עץ . הצורה החדשה של הספר היתה , ספר בצורת דפים מונחים אחד על גבי חברו , והוא היה מכורך בשתי טבלאות עץ משני צדדיו . על שם טבלאות העץ כונה גם הספר : העצם בטבלאות העץ . למצחף היו יתרונות רבים ו א . אפשר היה לכתוב משני הצדדים , ויש בזה חיסכון בחומר כתיבה במאה אחוזים ; ב . אפשר היה לכתוב בנקל יותר , מגודל של מיניאטורה ועד גודל פוליו גדול ; ג . אפשר לכסות החומר הכתוב ולהגן עליו בטבלאות משני הצדדים עשויים עץ או עור ; ד . ניתן לאחסן בנקל יותר על גבי מדפים , ה . ניתן היה להעבירו ממקום אחד למשנהו יותר בנקל : מחיר הספר ירד ביותר מחמישים אחוזים ממה שעלה הספר בצורת מגילה . השינוי השני היה בחומר לכתיבה י , הנייר , העשוי מבד ומסחבות בדים . מקורה ההמצאה הוא בארץ סין במאה השנייה לספה"נ , ולארצות תחת שלטון האיסלאם הגיע במאה השמינית . מסתבר , כי במאה התשיעית כבר נפוץ השימוש בנייר החדש במזרח התיכון . בטבריה אף נוסד בית חרושת לתעשיית הנייר , ואלמקדסי מונה תוצרת הנייר בין סחורות המיוחדות לעיר טבריה : "מטבריה אריגים בשביל כרים נייר ובר כותנה . " מחיר הנייר היה הרבה יותר זול מאשר העור והקלף , למרות שהוטל ג מן הראוי להשתחרר מהדעות המקובלות , כי בבל וספרד היו המרכזים הרוחניים של עם ישראל בימי הביניים , ומן הראוי להשתחרר מתורת המרכזים הרוחניים שביקשו להורות שי דובנוב ושי רבידוביץ בעבר . ארץ ישראל היתה מרכז רוחני לעם ישראל בכל התקופות ובכל הדורות , כפי שהורו יי בער וב"צ דינור בדורנו . 4 על שינוי זה כתבתי במאמרי : ספר התורה והמצחף בקריאת התורה בציבור , בית מקרא , עח ( תשל"ט , ( עמי . JJJ-J 31 5 עיין יוסף קאראבאציק , Neue Quellen zur Papiergeschichte , ( Karabacek ) וינה 888 ו : אי גרומן , Allgemeine Einfucrung in die arabische Papyri , ( Grohmann ) וינה , 1924 עמי : 64-21 רמש "ש , עמי -29נגי , א"מ הברמן , הספר העברי בהתפתחותו , ירושלים תשכ"ח , עמי 6 . 41-40 עיין : אלמקדסי מוחמר אבן אדומד אבן אבי בכר ( ירושלים , המאה ה , ( 10 אחסן אלתקאסים פי מערפה אלאקאלים , ליידן , 1906 עמי 180 שורות 13-12 ( מובא על ידי ב"צ דינור , תולדות ישראל , א , ( 1 ) תל אביב תשי"דו , עמי , 228 סיי ט .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר