6 בית"ר והמפלגה ה רביזיוניסטית

עמוד:51

והמושג "מנהיג" היה שנוא עליו . עס זאת תואר-כבוד אחד , שבו הוכתר ב , 1929 נשא בנפש חפצה ומתוך הוקרה ו "ראש בית"ר . " כל ימיו , טען , היה ארגון הנוער הזה חידה בעיניו , פשוט משום שהוא עצמו היה סקרן לדעת איך יתפתח בכוח הסטיכיה של המאורעות ומידת השינוי שיחול באופיו של העם . גס מבחינת גידולה לא איכזבה תנועת-הנוער את ציפיותיו . בשיא התפתחותה הגיע מספר חברי בית"ר ל 100 , 000 ב 26 ארצות , והשפעתה ברחוב היהודי היתה עצומה . זיבוטינסקי הוא שניסח את האידיאולוגיה שלה והדריך את מהלכיה . יסודותיה הרוחניים — יותר משמצאו להם ביטוי בתדריכי-אמונה ובהוראות-קבע , עולים מתוך השירים שכתב . זיבוטינסקי היטיב להכיר את נפש הנוער ועמד על חשיבותו של השיר הלאומי בתור אמצעי חינוכי . "שמאל הירדן" חובר ב , 1929 אף ףוא בשביל אגודת סטודנטים בקובנה " ) ירדניה , ( " הימנון בית"ר נכתב בקפה "אקרופול" בפאריס , ב , 1932 במעמד בנו ערי וחברו , וב"עזרתם , " ו"הנדר" — ב ; 1934 הרעיונות שהובעו בשיר זה הונחו ביסוד "הנדר הבית"רי , " שעליו הוחלט בכינוס העולמי השני של בית"ר בקראקוב , בינואר . 1935 שבעה הס עיקרי "הנדר , " ובהם כלולה תורת בית"ר כולה : " ציון" — האמונה , שרק ארץ-ישראל יש בכוחה לפתור את בעיית עם ישראל , — ביטוי כפירה בכל הצעות-פתרון אחרות , כגון טריטוריאליזם , המשך הישיבה בגולה וכל כיוצא באלו . " חד-נס" — הוא ה"מוניזם" — ההתמכרות לרעיון אחד ויחיד . ז'בוטינסקי אהב לצטט את דברי ביאליק ו "שמש אחת במרום , שיר אחד בלב ואין שני . " לא יתכנו שני אידיאלים , כשם שלא יתכנו שני אלוהים ושני מזבחות . האידיאל הציוני הוא כל-מקיף ותובע-כל , " ואני מחפש נוער , שתהיה בהיכלו אמונה אחת ואין אחרת , ודי לו בזה , ואף יתפאר בה ויחשיבנה על כל שאר האמונות . בראשית ברא אלוהים את האומה ? כל מה שעוזר לתחייתה — קודש הוא , כל מה שמפריע — טומאה , כל מי שמפריע — שחור הוא , שחורה אמונתו , שחורים דגליו . " בשנים שלפני מלחמת-העולם השניה היה לה לציונות מתחרה מסוכן ברחוב היהודי — הקומוניזם 1 היה ב"מולך האדום" משוס קסם והוא משך את לבבות הנוער היהודי שנפשו ערגה לתיקון החברה ולכינון מלכות שדי עלי אדמות . למול סכנה זו התייצב ז'בוטינסקי במלוא כוחו ; הוא קרא לשריפת הגשר בין שני האידיאלים הנאבקים על נשמתו של הדור הצעיר ופסק שאין מזיגה בין השניים — או ציון או קומוניזם . " עברית" — לשון-העם הישנה והמתחדשת , כלי-החן במפעל הציוני , "שלשלת-פז נצחית . " " גיוס" — זו מצוות הנכונות של הבית"רי לכל שירות נדרש לעם . מושג זה שאל זיבוטינסקי מאישיותו וממופת דרך חייו של

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר