6 בית"ר והמפלגה ה רביזיוניסטית

עמוד:50

מתלחשים , במחתרת . " לעומת זאת טען וייצמן למאבק זהיר ולנקיטת "טאקטיקה של עקב בצד אגודל" ; סיסמתו היתה שלא ניתן לחולל פעם שניה את נס הפלת חומות יריחו בשופרות . ושוב , זיבוטינסקי טען נגד מדיניות של פשרה : "יש צורך בטאקטיקה תקיפה ועקשנית ללא רתיעה . " בסופו של דבר מכיר הבריטי בלחץ , שיסודו בזכות , ועל כן "לנו דרושה רק פצירה שתפעל בלי חשך ובלי הרף ... משא-ומתן בלי רעש , בהסתר , בנימוסיות — יש לכך צלצול נהדר , אך זוהי גס טפשות נהדרת " . בתוך כך לא זלזל זיבוטינסקי "בערכה של העבודה המעשית הנעשית בארץ , או של הקרנות הלאומיות שלנו . הציונות מורכבת וככה תצטרך להישאר גם להבא — מ 90 אחוזים של יכלכלהי ורק מ 10 אחוזים של 'פוליטיקה . 1 אולם עשרת האחוזים הללו של הפוליטיקה הינם תנאי מוקדם להצלחתנו . " עם ייסוד הצה"ר לא היה בדעת זיבוטינסקי לחזור אל זירת ההתמודדות בקונגרס הציוני . הוא היה משוכנע , כי בפעולה עצמאית תראה מפלגתו הרבה יותר ברכה מאשר על-ידי השתתפות בפולמוסי-סרק במסגרת ההסתדרות הציונית . נטילת חלק בבחירות לקונגרס נראתה לו בבחינת "נסיעה ממושכת במנהרה אפלה , " אך הוועד המרכזי של הצה '' ר כפה עליו את ההשתתפות בקונגרסים הר כגגית ובלית ברירה הוא קיבל עליו את דין הרוב . המפלגה נטלה חלק בבחירות לקונגרס ה 14 ( ב ;( 1925 ז'בוטינסקי היה הציר היחיד שלה בו , אלא שבימי הקונגרס הצטרפו אליו שלושה צירים ממפלגות אחרות , כך שסיעת הצה"ר מנתה , בסופו של דבר , ארבעה חברים . את נאומו בוויכוח הכללי סיים בנימת-וידוי : "ועומד אני כאן בקאנוסה . לפני ארבע שנים הייתי סבור , כי כמו מהגרים מסויימים אוכל גם אני לעזוב את מולדתי , וכי מחוץ-לארץ איטיב אולי להילחם למענה . כבעל-תשובה עומד אני לפניכם . יהיה הקונגרס נגדי או יהיה בעדי — אין זה חשוב , עמכם יש לי לשון משותפת " ... עיקרי בית"ר הרבה מהגותו ומאונו השקיע ז'בוטינסקי בטיפוח 'יכרית יוסף תרומפלדור ' ( ז'בוטינסקי הקפיד , כאמור , לכתוב את שם הגיבור הגלילי בתי '' ו , כדי שיהא לשם תנועת בית"ר-קשר היסטורי עם מבצרו של בר-כוכבא , ( ובה תלה את מיטב תקוותיו , "בני חלומי וסברי" קרא לחבריה , וכל אימת שהיה מצוי בחברתם היה רווה נחת וכמו מחדש את נעוריו שלו . על הנוער היהודי השליך את יהבו , מתוך הכרה ש"גלגל המנוף בחיי הציבור — הוא הנוער , " ולימים אמר ; כי בית"ר היא "הנעלה במפעלי חיי . " מעודו לא אהב תארי-התנשאות ,

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר