1 בית היוצר

עמוד:9

תפילת "מודה אני" ו"קריאת שמע . " לאחר מות אביו אמר הילד " קדיש" שנה שלימה בבית-הכנסת באודסה . דרך ה"חדר" וה '' ישיבה" אמנם לא עבר , אך בגיל שמונה החל ללמוד עברית אצל . הסופר העברי , חברו של ביאליק , י . ח . רבניצקי . אף מן התלמוד טעם במקצת ( תחילה באודסה ולימים בירושלים ) כדי להתחקות על שמץ אוצר-הרוח רב-החכמה של עם ישראל לדורותיו , אף-על-פי , מובן , שמעולם לא הספיק לצלול לעמקי "ים התלמוד" ולהתבשם מרוב ניחוחי-תרבות שבו . בנעוריו אף תרגם לרוסית משירי המשורר העברי י . ל . גורדון , וכעבור שנים אחדות הריק לתפארת את יצירת ביאליק לרוסית . מנעוריו הבין זיבוטינסקי גס יידית , אף-על-פי ששימוש נרחב בה , לצורך תעמולה ציונית , החל לעשות רק בשנות מלחמת העולם הראשונה . מסורת ישראל היתה ניכרת באודסה גם בתוקף ריבוי האוכלוסים היהודים בעיר ( כל תושב שלישי בה היה יהודי , ( ומובן שלא ניתן גם להתעלס מהשפעתן של הגזירות שגזר השלטון נגד היהודים ב"תחום המושב . " שיטת ה"נומרוס קלאו זוס" הופעלה לגבי כניסת היהודי לגימנסיות , וביחוד קשה היה לו להתקבל לאוניברסיטה . תחושת הייחוד היהודי ניכרה גם בעצם ההתבדלות וההתרועעות של היהודים בינם לבין עצמם . עם כל זאת גילה ז'בוטינסקי בנעוריו אדישות להוויה היהודית . חסר היה לו המגע הפנימי עם היהדות ; אווירת בית-הכנסת היתה זרה לו ואת ערכי ישראל לא ראה כערכים "שלו . " מבחינת הבית עברו על ז'בוטינסקי ועל אחותו הבכירה , תמר , שנים קשות . מאמצי אמם למצוא מרפא לאביהם החולה במחלה חשוכת-מרפא הביאו להרס כלכלי של המשפחה . החלטתה הנחושה של האלמנה הצעירה לקיים את משק הבית בכוחות עצמה היוותה מקור הערצה אליה מצד ילדיה הם ראו בענותה , בשבתה יום-יום שעות ארוכות בחנותה הקטנה למכשירי כתיבה > לנוכח מצבה ביקש אחד מקרוביה להשיא לה עצה : "די לנו במשכילים , שלחי את הילדה ללמוד תפירה , ואת הבחור תלמדי נגרות . " האשה הגאה והעקשנית , שהרגישה בחוש-הלכ , כי כנה נועד לגדולות , דחתה את העצה בבוז ולא הוסיפה לדבר אל יוצא-חלציו של "אחיתופל" מני אז . מילדותו הכירו בו בזיבוטינסקי כל הסובבים אותו שהוא ניחן בכשרונות גדולים , ועם זאת לא נמנה עם התלמידים הטובים , ופעמים אף נכשל בבחינות . היתה לכך סיבה : הוא לא היה חסיד החינוך הפורמאלי והמורים לא היו אהובים עליו . ספק אם תרמו בתי-הספר שבהם למד משהו להשכלתו . מקוצר-רוח לא סייס את הגימנסיה ( מה שלא הפריע לו להתקבל ללימודים באוניברסיטאות ברן ורומא , ( ורק כעבור שנים טרח לגשת לבחינות הבגרות והוא עמד בהן ) , האירוניה היא בכך שהוא , שהיה בקי בכל מכמני הלשון

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר