פרק א גישות להערכת הישגים והתפיסות החינוכיות המנחות אותן

עמוד:9

. 1 מבוא ספר זה מציג גישות שונות להערכת הישגים ומתאר שיטות הערכה שונות הנגזרות מהן . דיון בשאלה "איך מעריכים הישגים " ? דורש קודם כל תשובה לשאלה "מה רוצים להעריך . " ? כדי שנוכל לענות בצורה אחראית על שאלה זו , עלינו לברר תחילה מה היו יעדי ההוראה מהם נגזרו יעדי ההערכה . כאן ניתן להביא רשימה של יעדים ספציפיים וכלליים בכל מקצוע לימוד , כשיעד העל מעבר למקצועות יהיה , ככל הנראה , "הכשרת התלמיד לתפקוד מוצלח בחייו בבית הספר ומחוץ לו , בהווה ובעתיד . " וכאן נשאלת שאלת המפתח : "מה נדרש על מנת לתפקד באופן מוצלח בחיים " ? במחצית השנייה של המאה התשע עשרה , בה הוקמו בתי הספר במתכונת הנהוגה בימינו , היה בית הספר אמור להוות מכשיר חיברות לתפקוד בחברה התעשייתית . מטרתו היתה מתן חינוך להמונים , שקודם לכן לא ביקרו בבית הספר , במטרה להכשירם להשתלב בתעשייה . החינוך להמונים כלל מיומנויות בסיסיות , בעוד שהקניית תהליכי חשיבה גבוהים ועיסוקים אינטלקטואליים היו מנת חלקם של המעטים , שהשתייכו לעילית החברתית . מוסדות בחברה התעשייתית , ובית הספר כאחד מהם , התאפיינו בריכוז העובדים / הלומדים במקום מסוים ותיאום פעילותם ; במרכוז הניהול במבנה ארגוני היררכי , קבוע , בעל תקנים אחידים ומשמעת נוקשה ושימת דגש בתוצר . מטרת ההוראה בבית הספר היתה להקנות ידע , דבר שנעשה באופן פרונטלי . המורה נתפס כמי שיודע בדיוק מה על התלמיד לדעת על מנת לתפקד כראוי בחברה , וכמי שיודע אילו שיטות מתאימות למטרה זו ואילו מיומנויות על בית הספר להקנות על מנת להפוך את התלמיד לאזרח מועיל בעתיד . אלה הם שורשיה של הגישה המסורתית להוראה , השולטת עדיין במסגרות חינוך רבות . פאולו פריירה , הוגה דעות חינוכי מברזיל , הנחשב לאבי זרם הרדיקליזם בחינוך האמריקאי , היטיב לתאר את הגישה המסורתית בהוראה , אותה כינה "שיטת הבנקאות . " וכך אומר פריירה בספרו "פדאגוגיה של מדוכאים" : ( 1981 ) פרק א גישות להערכת הישגים והתפיסות החינוכיות המנחות אותן but the spirit in which the work is done . " some learning more valuable than others , "It is not subject matter that makes John Holt

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר