אתיופיה האורבנית ותרבות שחורה: מודלים של זהות חדשה בקרב נוער עולה מאתיופיה בישראל ליסה ענטבי־ימיני

עמוד:12

ומדינת לאום , ( Basch et al ., 1994 ) וקריאוליזציה . ( Hannerz , 1996 ) למרות זאת , המסגרות התיאורטיות של הספרות החדשה יושמו רק לעיתים רחוקות מאוד על מחקרי עלייה בישראל , ואף פחות מכך על הקהילה האתיופית . זאת , משום שעד כה נחשבה ישראל למקרה מיוחד במחקרי הגירה , בעיקר בגין "מיתוס הייחודיות" של ישראל . ( Shuval & Leshem , 1998 ) בכל אופן , מתודות אלה נראות מתאימות פחות , משום שנוער אתיופי נהפך לחלק מקהילות טרנס לאומיות רחבות יותר , שמעניקות זהויות חלופיות ומסייעות להגדיר "אתניות חדשה . " מודלים אלה מציגים מאפיינים דומים למהגרים צעירים ממדינות מערב אחרות . לכן אנו מנסים למקם מחדש את המחקר על קליטת עולים צעירים בישראל במסגרת תיאורטית חדשה , שמביאה בחשבון פרקטיקות טרנס לאומיות והבניות של זהות גלובלית . בדרך זו המאמר מציע גישה חדשה לחקירת ההגירה לישראל , שמראה איך עולים צעירים מאתגרים את המודל ההגמוני של זהות לאומית ישראלית ייחודית , ומערער על המודל הדומיננטי של "קיבוץ גלויות . " רקע בשנות השמונים , עת רעב ומלחמת אזרחים הרסו את אתיופיה , החל גל ההגירה ההמונית הראשון לישראל , בעיקר מהאזורים הצפוניים של אתיופיה ( טיגרי וולקייט . ( יהודי אתיופיה חצו ברגל את הגבול לסודן , כדי להגיע למחנות פליטים שמהם קיוו להגיע אל הארץ המובטחת . אלפי נשים , גברים וילדים מסרו את נפשם במהלך המסע המסוכן . עם התדרדרות התנאים במחנות המעבר בסודן , החליטה ממשלת ישראל לזרז את תהליך ההגירה , וארגנה מבצע חילוץ סודי , המוכר כ"מבצע משה . " במסגרת המבצע , שנערך בשנים , 1985-1984 עלו ארצה ששת אלפים ושבע מאות יהודים מאתיופיה . הגל הגדול השני התחולל במאי , 1991 עת הטיסה ישראל , ברכבת אווירית , יותר מארבעה עשר אלף איש מאדיס אבבה לתל אביב , כחלק מ"מבצע שלמה . " מאז נמשך זרם קבוע של עלייה מאתיופיה , בעיקר של "פלשמורה , " קבוצה של צאצאים של יהודי אתיופיה שהתנצרו . כיום הקהילה האתיופית בישראל מונה שמונים אלף נפשות . מבחינה דמוגרפית הקהילה צעירה מאוד - קרוב למחצית מחבריה מצויים מתחת לגיל שמונה עשרה . ( Kaplan & Salamon , 1998 ) nnx השאלות הראשונות שבהן נתקלו העולים עם הגיעם לישראל נגעה בהשתייכותם לזהות האתנית היהודית הלאומית . מצד אחד , השתייכותם לאומה היהודית ( או לעם היהודי ) אפשרה לעולים האתיופיים לרכוש אזרחות על פי חוק השבות ; מצד אחר , המפגש הראשון עם היהדות הישראלית לא היה יכול להיות זר

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר