החינוך לקראת המאה העשרים ואחת הקדמה

עמוד:7

החינוך לקראת המאה העשרים ואחת הקדמה בשנה החולפת , במלאת עשרים שנה לייסודו של בית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב , החליטה הנהלת בית הספר על הוצאתו לאור של ספר זה , פרי עבודתם של חברי הסגל . הנושא שהספר ממוקד בו , החינוך לקראת המאה העשרים ואחת , לא נבחר באקראי . הוא מבטא את השקעתם המתמדת של אנשי הסגל והחוקרים בבית הספר בפיתוח מערכת החינוך העתידית של ישראל ובעיצוב דמותה . עוד לפני היווסדו , פעלה באוניברסיטת תל אביב מחלקה להכשרת מורים לחינוך העל יסודי . אך מאז נוסד כיחידה אוטונומית באוניברסיטה , התרחב בית הספר והתחזק , והוא כולל כיום ארבעה חוגים החוג להיבטים התפתחותיים בחינוך , החוג למדיניות החינוך וארגונו , החוג לפיתוח תוכניות לימודים והוראה והחוג להוראת המדעים . חברי הסגל באים ממקורות דיסציפלינריים שונים - מתחומים של מדעי הרוח והחברה ועד למדעים מדויקים ומדעי החיים ; אך המייחד אותם הוא העיסוק במחקר , בפיתוח ובהכשרה בתחומי החינוך המגוונים . תחומים אלה , ספק אם היו זוכים בפיתוחם ההולם אילו היו מוטמעים במסגרת הפקולטות והדיסציפלינות האחרות באוניברסיטה . כאן המקום להבהיר את מהות תפקידיו של בית הספר לחינוך באוניברסיטה בכלל , ובאוניברסיטת תל אביב בפרט . תפקידים אלה , ומערכת הקשרים ביניהם , אינם בהירים תמיד די הצורך לאנשי אוניברסיטה שאינם עוסקים בחינוך , ובוודאי לא לציבור הרחב . כיחידה אקדמית , אחראי בית הספר לחינוך בראש ובראשונה לקידומו של המחקר החינוכי בישראל . פעילות זו כוללת מחקר קונספטואלי ואמפירי בסוגיות אוניוורסליות של תחומי החינוך השונים , מחקרי הערכה של מערכת החינוך בישראל ומחקר המלווה בפיתוח ההוראה וההכשרה להוראה ופיתוח התחומים הפרופסיונליים השונים בחינוך . בית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב מדגיש את כל ההיבטים המחקריים הללו . רק באחרונה הוזמנו תריסר חוקרים מבית הספר , המוכרים בעולם כבני סמכא בתחומי התמחותם , להשתתף בכתיבת ערכים באנציקלופדיה הבינלאומית לחינוך , המסכמת , מדי עשור , את ההתפתחות המחקרית בעולם בתחומי החינוך השונים . מחקרי הערכה של פעילויות שונות במערכת החינוך בישראל ומחקרים המלווים בפעולת פיתוח של ההוראה וההכשרה בתחומים שונים נערכים גם הם בהיקף רחב מאוד . תפקודו המחקרי של בית הספר כרוך בשני תפקידים נוספים שלו , שאינם פחותים בחשיבותם מעורבות בעיצובה של מדיניות החינוך בישראל ופיתוח ההוראה וההכשרה הפרופסיונלית . בית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב מוכר כבעל השפעה מעצבת על מדיניות החינוך בישראל במישור הארצי , המקומי והבית ספרי . חברי הסגל של בית הספר מעורבים בפעילויות ציבוריות הכרוכות בעיצוב מדיניות החינוך בכללותה ( כגון רפורמות במישור הארצי והמקומי , פיתוח האוטונומיה הביתיספרית , ( כמו גם בעיצוב המדיניות החינוכית בנושאים ובתחומים ספציפיים .

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר