פתח־דבר

עמוד:9

פתח דבר בתי ספר בניהול עצמי צמחו בעשורים האחרונים . דגם ניהול עצמי של בתי ספר הוצע עוד בשנת 1971 לעיר ניו יורק על ידי ועדת פליישמן . בשנת 1973 אימצה מדינת פלורידה את הרעיון , ובשנת 1975 חוקקה הרשות המחוקקת של מדינת קליפורניה את התוכנית לשיפור בתי הספר , שכללה , בין היתר , בתי ספר בניהול עצמי . למעשה , הניסיון הרציני והמקיף להקים בתי ספר בניהול עצמי , שלווה בהערכה מעצבת , ראשיתו בחבל אדמונטון שבקנדה , המשכו במחוז ג'פרסון שבמדינת קנטקי בארצות הברית , במדינת ויקטוריה שבאוסטרליה וכן בבריטניה , וכעת הוא נעשה גם במדינת ישראל . הנחות היסוד שעמדו בבסיס הקמתו של בית הספר בניהול עצמי היו כדלקמן : האצלת סמכויות לבית הספר תאפשר מיקוד ישיר של התכנון והתקצוב בצורכי החינוך בשדה ; הסמכות והאחריות ירוכזו בצומת הקרוב ביותר לתלמיד ; מנהל בית הספר , הצוות והקהילה יוכלו בדרך זו לתעל את המשאבים הקיימים בהתאם לצורכי המוסד ולאוכלוסיית התלמידים ; בית הספר יוכל כך לקבל החלטות בזמן אמת וביתר התאמה לצרכים הספציפיים , שהרי רק המוסד עצמו נמצא בנקודת תצפית הולמת המאפשרת לאבחן צרכים אלה במדויק ; יש סיכוי שבכך יובטח סגנון ניהול יזמי ואוטונומי ; תתפתח שיטה תקפה של נשיאה באחריות על ידי הצמדת הסמכות לאחריות ; ותיווצר קרקע פורייה למעורבותם של ההורים והקהילה בנעשה בבית הספר . לנוכח האמור לעיל , הנחת היסוד של ספר זה היא שמערכת חינוך הרוצה לפעול בסביבה העתידית צריכה להשתנות הן כדי להועיל ללקוחותיה ולענות על הצרכים המשתנים של סביבותיה והן כדי להיות יעילה , כלומר , להקצות באופן אופטימלי את המשאבים המעטים העומדים לרשותה . התיזה שהספר יציג וינתח היא שבית ספר בניהול עצמי הינו אחד הפתרונות האופטימליים להשגת מטרות אלה . הספר נועד להציג לפני הקורא את הבסיס התיאורטי שעליו צמח בית הספר בניהול עצמי , את סוגי הפעילויות המתקיימות בו , את מאפייניו הסגוליים בראייה השוואתית בינלאומית , ואת ממצאי המחקר בדבר הקשר שבין פעולותיו לבין האפקטיביות שלו . יהיה בוודאי מי שישאל : מדוע

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר