מבוא

עמוד:9

מבוא אנשי חינוך , שיש להם עניין בעיצוב בתי ספר לקראת העתיד , עשויים לגשת למשימה זו לאחר שני שלבי הכנה הקודמים לשלב העיצוב . בשלב הראשון חשוב להכין תשובה מפורטת לשאלה מה המצוי ומה הרצוי במצב בית הספר העל יסודי כיום . חלק גדול מן החשיבה היוצרת לגבי בתי הספר העתידיים נובע במפורש מביקורת מבוססת על בתי הספר בימינו : מי שמעוניין לשנות בתי ספר חייב להחליט אילו רכיבים במצב הקייס יש להחליף לטובת שיפור וקידום . הערכה זו של בית הספר הקיים מופיעה בפרק . 2 הפרק הראשון בספר זה , הכתוב כדיון עיוני , מתייחס לשלב השני בעבודת ההכנה לקראת עיצוב בית הספר המובנה מחדש . שלב זה הוא בחירת דגם או דגמים של ארגון בית הספר שינחה את עבודת התכנון לגבי השאלה , כיצד יכולים בתי הספר העתידיים להיות מאורגנים טוב יותר מאלה של ימינו . בפרק הראשון נדונים שלושת הדגמים הידועים ביותר של ארגון , המנחים את החשיבה לגבי בתי ספר . שני הפרקים הראשונים מניחים את היסוד לפרק 3 המציג את קווי ההנחיה שאנו מבקשים להציג לעיצוב בתי הספר בעתיד . ההווה הוא המכשול הגדול ביותר לעתיד . ארגונם של בתי הספר כיום , דפוסי התנהגותם של האנשים בבתי הספר בהתאם למבנה שלהם והמיומנויות שהם מתבקשים להשתמש בהן כדי לענות על דרישות המבנה הארגוני הזה - ( כגון לשאת הרצאות בכל שיעור , להכין בכתב מבחנים רבים ולתקנם , וכיוצא באלה ) - כולם עומדים כמכשול בדרך לשינוי פני ההווה , כדי שבית הספר יתחדש ויתעצב לפי החזון הרצוי . פרקים 4 עד 6 מייחדים את הדיון בשיטות ומציעים דרכים לשינוי דפוסי ההתארגנות וההתנהגות הקיימים , ולכן הם מתרכזים במתן תשובות שונות לשאלה של "איך" לשנות . פרק 4 מתווה דרך מפורטת לשינוי בתי הספר הקיימים , על כל שלביה , וזו עשויה להוביל לשינוי מהותי של בתי הספר ולהצעידם לקראת העתיד . התהליך מורכב וממושך , אך קיצורי דרך כבר הוכיחו את עצמם כבלתי מועילים . לא תהיה לנו אפשרות לרענן את מערכת החינוך אם נתעלם מן המוסדות הקיימים ונשליך את כל יהבנו על בתי הספר החדשים שיוקמו בעתיד או שהולכים ומוקמים כיום . המוסדות החדשים ( שיהיו תמיד במיעוט לעומת מספר המוסדות הוותיקים הקובעים את הנורמות של מערכת החינוך ) יתבטלו מפני הקיימים , ותגבר הדרישה מהם להתיישר לפי הדפוסים השולטים . רק מאמץ רב ביותר , שמעטים

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר