הקדמה

מתוך:  > חופש ללמוד > הקדמה

עמוד:5

הקדמה " שום ספר משלך אינו מופיע ברשימת הקריאה שלנו , מדוע ז" זאת שאלני מורה מתלמד . " טורינו מצטטים את דבריך , את רעיונותיך , את שיטותיך ואת תורות החינוך שלך , אבל אין הם מורים לנו לקרוא דבר משלך . * בעשר השנים שחלפו , נתקלתי פעמים רבות בשאלות ובהערות מעין אלה . אלו היו בין המניעים לכתיבת ספר זה . במשך למעלה משלושים וחמש שנים , ערכתי ניסויים והכנסתי חידושים בגישתי לתלמידים בכיתותי . במשך שנים כתבתי בשביל מחנכים , בהסתמכי על הרבה שנות נסיון ומחקר' בפסיכותראפיה ובהוראה כאחד . אבל מרביתם של כתבים אלה הופיעו בספרים שעיקרם זיקת הגומלין הלימודית המכונה פסיכותראפיה , או שראו אור בכתבי עת שאינם נפוצים בציבור המחנכים . לפיכך , הבינותי בנקל מדוע לא מופיע ספר משלי ברשימת הקריאה למורים בכל זאת , הטרידני הדבר . התכוונתי איפוא לגשת להכנת ספר זה- בדרך הפשוטה של איסוף כל המאמרים שכתבתי למורים ולמחנכים , וכריכתם בכריכה אחת . אך משהתחלתי במשימה , דרך זאת לא השביעה את רצוני , ומורת רוח זו הלכה וגברה . רציתי להוסיף . התפישות שרציתי להציגן עלו ופלשו לתחום העיון והפילוסופיה . לפיכך , הספר כפי שהינו , מכיל הרבה חדש ; דברים רבים צמחו מתוך כתבים קודמים , ופרקים שונים העוסקים בנושאי יסוד כלליים הנוגעים בהחלט , לדעתי , למחנכים . על אף העובדה שהם עוסקים בתפישה אישית כללית של האדם' יותר מאשר בהוראה . ... " בעצם , רק בדרך נס , לא החניקו שיטות ההוראוו המודרניות את הסקרנות הצרופה לחקור ולדרוש . כי מלבד ע > דוד , זקוק צמת עדיו זה , בראש וראשונה , לחופש . בלעדיו הוא נידון , לבטח , לקמילה ולכליון . " אלברט איינשטיין

ספרית פועלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר