1 הצורך באלים

עמוד:12

1 הצורך באלים כאשר אנו שוקלים כיצד לנהוג בחינוך הבית ספרי של צעירינו , עלינו לפתור שתי בעיות . האחת היא בעיה הנדסית ; האחרת , בעיה מטאפיסית . הבעיה ההנדסית , כדרכן של בעיות שכאלה , היא טכנית במהותה . זוהי בעיית האמצעים שבעזרתם ילמדו הצעירים , ועניינה סוגיות הזמן והמקום שבהם דברים ייעשו , וכמובן , כיצד למידה אמורה להתרחש . הבעיה אינה פשוטה , וכל ספר ראוי לשמו העוסק בנושא חייב להציע לה כמה פתרונות . אולם חשוב לזכור שלעתים קרובות מאוד העיסוק בהנדסת למידה הוא מופרז , ומעניק לה חשיבות שאינה ראויה לה . כמאמר הכתוב , "ישוטטו רבים ותרבה הדעת . " כך גם עם למידה . איש לא יכול לומר שדרך זו או אחרת היא היא הדרך הנכונה לדעת דברים , להרגיש דברים , לראות דברים , לזכור דברים , ליישם דברים או לקשר דברים , ושום דרך מלבדה לא תצלח . למעשה , טענה כזאת ממעיטה ביותר בערכה של הלמידה , מצמצמת אותה לכלל מיומנות מכנית . ישנם כמובן ענפי למידה רבים שאינם אלא מיומנות מכנית , ובמקרים כאלו , ייתכן בהחלט שתימצא דרך שאין טובה ממנה . אולם ליהפך לאדם אחר בגלל משהו שלמדת — להפנים תובנה , מושג , חזון , עד כדי כך שעולמך ישתנה — זה כבר סיפור אחר . כדי שזה יקרה , אתה זקוק לסיבה . זוהי הבעיה המטאפיסית שעליה דיברתי . סיבה , כפי שאני משתמש במילה כאן , היא דבר שונה מהנעה ( מוטיבציה . ( בהקשר של חינוך בית ספרי , הנעה מתייחסת לאירוע נפשי זמני שבמהלכו מתעוררת סקרנות ונוצר קשב . חלילה לי מלזלזל בכך . אך אין לבלבל זאת עם סיבה לשבת בכיתה , להקשיב למורה , להיבחן , להכין שיעורי בית ולהשתדל בבית הספר גם ללא הנעה . סיבה מסוג זה היא משהו מופשט , לא תמיד מודע לגמרי , לא קל

ספרית פועלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר