עם הופעת הספר

עמוד:8

בספר זה מצטיירת לפנינו תמונה ברורה ומוחשית של אותו ילד הנטול לרוב מנגנון ריסון עצמי , הנסחף על כורחו לפעילות מוטורית מוגברת ומיותרת , המתקשה בריכוז ונגרר בקלות אחרי גירויים משניים ובלתי חיו ניימ , אם כי , במקביל לפעילות יתר זו , הוא חרד מפני כל שינוי ונרתע ממשימות חדשות . הוא הוא הילד בעל ליקויים יסודיים בתיפקודי התנועה , התפיסה , ההמשגה והלשון , בדימוי הגוף ובתיפקודים האחרים הנחוצים לקליטתן ועיבודן של חוויות יומיומיות וחומר לימוד כאחד . ^ טרם נאספו נתונים מהימנים על שכיחות הילדים בעלי ליקויי למידה במדינת ישראל . אך יש סמוכים להנחה ששיעורם המינימלי נע בין 2 ל 3 אחת מכלל הילדים . אומדן זה מבוסם על שכיחות הילדים האלה במדגם של 50 הקיבוצים המסונפים לתחנה להדרכת הילד והמשפחה בתל אביב . המחקר בארה"ב גילה ששכיחות המקרים הללו גבוהה יותר בקרב המעמד הכלכלי הנמוך מאשר בקרב המעמד הבינוני . סביר להניח , איפוא , ששיעור הילדים הלקויים בלמידתם אף גדול יותר באוכלוסיה העירונית מאשר בבני הקיבוצים . לפי סקר שנערך מטעם המכון הלאומי למחלות ניורולוגיות בארה"ב נמצא ש , 15 % לערך , מכלל התינוקות בגיל שנה שנבדקו ב 14 בתי חולים מרכזיים , גילו סימנים ברורים של שיבושים ניורולוגיים . מכאן שמדי שנה נולדים בארה"ב לא פחות מחצי מיליון ילדים בעלי ליקויי למידה פסיכו ניורולוגיים . במחקר אחר " * נתגלה כי כ 4 מבין 100 ילדים בגיל בית הםפר יסודי נמנים למעשה על קבוצת הילדים בעלי ליקויי למידה . ברם , חשיבות התופעה של ליקויי למידה אינה נמדדת על פי נתונים סטאטיסטיים בלבד . אפילו היה מספר הילדים הלקויים בלמידתם זעום יותר ממנינם המשוער , אין הצדקה לאדישותם של בתי הספר במדינת ישראל לגורלם של ילדים אלה . בהיעדר מודעות חינוכית ומקצועית לבעיה ובחוסר תכנית פעולה להכוונת המחנכים , מוסיפים ילדים אלה לשבת בכיתה רגילה ומהווים מעמסה כבדה למורים ולילדים כאחד . נבצר מן המחנכים להבין מדוע אין הילד בעל הליקויים מסתגל לבית הםפר מבחינה לימודית וחברתית . לעתים קרובות נשלחים הילדים הללו בלית ברירה לבית ספר או למוסד Newborn from Hypoxia or Asphyxia . Columbus , Ohio ; Ross Laboratories , NINDB collaboration perinatal study , in Brain Damage in the Fetus and * Brandes , H ., Birth asphyxia and neurologic deficit : Report from the . Journal of the American Medical Association , Vol . 202 , 1967 , pp . 28— 29 . ** Stewart , M ., Hyperactive child syndrome recognized 100 years ago . 1967 , pp . 8—11

ספרית פועלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר