פרק שנים-עשר האמנות והבנייה בירושלים בתקופה המוסלמית הקדומה

עמוד:332

אמנות העץ העץ , שהוא חומר אורגאני , אינו נוח לשימור . רטיבות , תולעים , שריפה וריקבון , כל אלה כמעט שאינם מותירים שרידים של עץ מן התקופות הקדומות , להוציא אזורים שתנאי האקלים בהם מיוחדים — דוגמת היובש של מצרים — המבטיחים את שימורו של העץ . ואכן , מזל נדיר הוא , שקבוצה עשירה של לוחות עץ , ככל הנראה מן המאה הח , ' נשתמרה בירושלים . לוחות עץ אלה נמצאו במסגד אלאקצא , והם שימשו עיטור לסיומת התמיכה של קורות התקרה של המסגד . ( גילופי העץ הללו מצויים כיום בחלקם במוזיאון רוקפלר , ובחלקם במוזיאון הר הבית של ההקדש המוסלמי ( . העיטור נעשה בתבליט , תוך שימוש בתוספות של קישוטי חריתה , להדגשת פרטים . במספר מקומות עדיין שרדו סימני צבע , המעידים כי לוחות העץ המגולפים היו גם פוליכרומיים . כמעט שאין למצוא חזרה על אותו עיטור בלוחות עץ שונים , למרות שבכמה מקרים הקומפוזיציה הכללית דומה . ממצא זה הנו השריד היחיד מקישוטי מסגד אלאקצא מן המאה הח . ' הוא תואם להפליא את הסגנון של התקופה האמיית , אשר קדם לו , כפי שאנו מכירים אותו מן העיטורים של כיפת הסלע . סגנון האמנות של גילופי העץ מציג , מחד גיסא , את אותה מסורת קלאסית מפוארת של נושאים איור . 10 לוח עץ מגולף ממסגד אלאקצא ( על פי המילטון )

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר